The problem of formation of practice- and professionally-oriented skills by means of general subject areas in the conditions of constant modernization of educational standards of higher professional education and realization of the concept of development of mathematical education is investigated in the work. The problem of convergence in the educational process of theoretical and applied mathematics is studied, which, in fact, is solved by means of effective use of ideas and methods of mathematical modeling. There is a crosscutting content and methodologi-cal line of mathematical models, in the implementation of which the greatest potential for increasing the motivation of students to mathemati-cal activities. It is shown that this approach is a carrier of innovation, novelty in the content of mathematical courses and methods of their teachi-ng and practice-oriented orientation. The inseparable connection between the methodology of cognition and the methodology of practical integrity of the study of applied problems of natural sciences, which are studied in various mathematical courses of higher education institutions for the further formation of professional competencies in the course of mathematical modeling.
В роботi дослiджується проблематика формування практико- i професiйно-орiєнтованих умiнь засобами загальноосвiтнiх предметних областей в умовах постiйної модернiзацiї освiтнiх стандартiв вищої професiйної освiти i реалiзацiї концепцiї розвитку математичної освiти. Вивчається задача зближення в навчальному процесi теоретичної i прикладної математики, яка, власне, вирiшується засобами ефективного використання iдей i методiв математичного моделювання. Видiляється наскрiзна змiстовно-методична лiнiя математичних моделей, в реалiзацiї якої закладається найбiльший потенцiал для зростання мотивацiї студентiв до математичної дiяльностi. Показується, що такий пiдхiд є носiєм iнновацiйностi, новизни в змiстi математичних курсiв i методики їх викладання та практико-орiєнтованої спрямованостi. Розкривається нерозривний зв’язок методологiї пiзнання та методологiї практичної цiльностi вивчення прикладних задач природознавства, якi вивчаються в рiзних математичних курсах ЗВО для подальшого формування фахових компетенцiй в курсi математичного моделювання.