Стаття демонструє один з етапів дослідження соціальної згуртованості, яке проводиться в НПУ імені М. П. Драгоманова з 2016 року. Продемонстрована важлива роль не тільки соціальної згуртованості, а й наукових досліджень цього феномену як у рамках впровадження національних науководослідних проєк тів, так і міжнародних проєк тів за підтримки програми Європейської Комісії Еразмус+ напряму Жана Монне. Показано зв’язок між розвитком університетської спільноти та євроінте граційним вектором сталого розвитку вищої освіти України. Окреслено методологію практичних напрямів розвитку соціальної згуртованості для сталого розвитку вищої освіти України. В статті показані практики соціаль ної згуртованості у вищій освіті, зокрема результати роботи представників університетських спільнот під час проведення літньої школи в рамках імплементації проєкту
Жана Монне EVDISD в НПУ імені М. П. Драгоманова.
The article continues social cohesion studies, which are conducted in the National Pedagogical Dragomanov University since 2016, and demonstrates one of the current stages. The important role of social cohesion and it’s researches have been demonstrated, both in the context of national scientific researches and in the international research projects, in particular, supported by the European Commission's Erasmus + Jean Monnet program. The connection between the development of the university community and the European integration vector of the sustainable development of higher education in Ukraine has been shown. The article demonstrates practices of social cohesion in higher education, in particular, the results of work of participants from various university communities during the summer school in the frame of the project of Jean Monnet EVDISD implementation in the National Pedagogical Dragomanov University.