В статті досліджено поняття самостійності та розглянуто його тлумачення українськими вченими. Проаналізовано його розуміння сучасними підлітками, а також досліджено усвідомлення меж власної самостійності дітьми протягом підліткового періоду. Визначено рівні розвитку самостійності у підлітків та розкрито основні перешкоди на шляху до її досягнення у підлітковому віці. Встановлено взаємозв’язок самостійності з вольовими якостями. Наголошено на важливості розвитку самостійності, як однієї з центральних умов розвитку особистості.
The article explores the concept of independence and considers its interpretation by Ukrainian scholars. Its understanding by modern teenagers is analyzed, and also awareness of limits of own independence by children during the teenage period is investigated. The levels of independence development in adolescents are determined and the main obstacles on the way to its achievement in adolescence are revealed. The relationship between independence and strong-willed qualities has been established. The importance of the development of independence as one of the central conditions for the development of personality is emphasized.