Статтю присвячено дослідженню ціннісно-смислових корелятів самостійності
особистості юнацького віку. Методи дослідження: застосовано авторську методику
«Судження про самостійність» (СПС). За допомогою цієї методики і на підставі результатів контент-аналізу відповідей досліджуваних визначено важливі характеристики самостійності/несамостійності особистості юнацького віку. Процедурою дослідження за методикою СПС передбачалося виявлення семантичних одиниць, еквівалентних поняттям «самостійність» і «несамостійність». Порядком виконання опитування передбачалося надання учасниками дослідження необмеженої кількості дефініцій, що описують поняття «самостійність/несамостійність» особистості. Результати. Визначено низку ознак,
характерних для самостійної і несамостійної особистості. Розкрито особливості ціннісно-смислової сфери особистості, тобто таку її динамічну і функціональну систему, що формує смисли, цілі життєдіяльності і регулює способи їх досягнення. Висновки. Встановлено, що ціннісну-смислову структуру самостійності особистості в юнацькому віці складають такі смислові категорії, як: (1) відповідальність, (2) уміння/здатність ухвалювати рішення самому, (3) незалежність, (4) уміння/здатність вирішувати проблеми, (5) здатність/можливість дбати про себе, забезпечувати себе, (6) уміння/здатність здійснювати дії самому, (7) самореалізація, (8) свобода вибору, (9) самоконтроль, (10) упевненість в собі, (11) цілеспрямованість, (12) вміння визнавати і виправляти помилки, (13) дорослість, (14) вміння оцінювати ситуацію,
(15) спокій. На відміну від цього, ціннісно-смислова структура несамостійності особистості в юнацькому поєднує такі змістові категорії, як: (1) залежність, (2) безпорадність, (3) неможливість ухвалювати рішення самому, (4) нездатність діяти самому, (5) невпевненість, (6) безвідповідальність, (7) нездатність дбати про себе, забезпечувати себе, (8) недостатній самоконтроль або зовнішній контроль, (9) безініціативність, байдужість, (10) слабкість, інфантилізм, (11) нездатність робити вибір, (12) некритичне сприйняття інших.
The article is dedicated to studying value-semantic correlates of personality independence
in youth. Research methods: the author’s method “Judgment of Independence” is applied. With the help of this technique and based on the results of the content analysis of the answers of the researched, important characteristics of independence/non-independence of the personality of youth age were determined. Identified semantic units equivalent to the concepts of “independence” and “nonindependence” of personality in youthful age. The procedure for carrying out the task was to obtain from the participants under research an unlimited number of definitions describing the concept of “independence/non-independence” of an individual. Results. Several signs characteristic of an independent and non-independent personality have been defined. The peculiarities of the valuesemantic sphere of the personality, i.e. its dynamic and functional system, which forms meanings, life goals and regulates ways of achieving them, are revealed. Conclusions. It has been established that the value-semantic structure of individual independence in youth consists of such semantic categories as: (1) responsibility, (2) skill/ability to make decisions on your own, (3) independence, (4) skill/ability to solve problems, (5) ability to provide for oneself, (6) ability to perform actions oneself, (7) self-realization, (8) freedom of choice, (9) self-control, (10) self-confidence, (11) purposefulness, (12) the ability to admit and correct mistakes, (13) maturity, (14) the ability to assess the situation, (15) calmness. In contrast to this, the value-semantic structure of the individual’s lack of independence in youth combines such content categories as: (1) dependence, (2) helplessness, (3) inability to make decisions on your own, (4) inability to act, on your own (5) insecurity, (6) irresponsibility, (7) inability to take care of oneself, provide for oneself, (8) insufficient self-control or external control, (9) lack of initiative, indifference, (10) infantilism, (11) inability to make a choice, (12) uncritical perception of others.