Проаналізовано актуальні питання та виокрем-лено сукупність проблем освітньої політики в умовах сучасного освітнього простору України в контурах педагогічних рефлексій. Визначено, що невід’ємними складниками дослідження освітньої політики в Україні, її концептуалізації і побудови стратегії розвитку мають бути врахування особливостей та закономірностей феноменології сучасної освіти; увага до динаміки освітнього розвитку в контексті взаємодії із політичним форматом суспільного буття, зокрема й постпандемічного стану.
There has been analysed the educational policy immediate interest issues and allocated the set of the problems being addressed in the conditions of the contemporary educational area of Ukraine in the settings of the pedagogical reflections. There has been highlighted the idea that the indispensable element of investigating the educational policy, its conceptualisation and development strategy construction in Ukraine there should be the consideration of specifics and consistent patterns of the contemporary education phenomenology, educational development progression viewed in the context of its interaction with the community existence political format.