In the dissertation «Nurturing the Proactivity of Senior Preschool Children in a Role-playing Game», the analysis of the problem of nurturing the basic qualities of personality and, in particular, one of the main psychological qualities, viz. proactivity, is presented, and the methodology and pedagogical conditions of nurturing proactivity in children of senior preschool age in a role-playing game are justified.
In the dissertation the necessity of nurturing the basic qualities of a personality, starting from the preschool stage of development, has been proven, the analysis of philosophical, psychological and pedagogical research has been carried out, the potential of role-playing games in nurturing proactivity has been explained, and recommendations were provided on pedagogical accompaniment of role-playing games of children, on implementation of effective pedagogical conditions, forms and methods of nurturing of proactivity in children of senior preschool age in a role-playing game in the preschool education institution.
У дисертації «Виховання ініціативності дітей старшого дошкільного віку в сюжетно-рольовій грі» представлено аналіз проблеми виховання базових якостей особистості і, зокрема, однієї з головних психологічних якостей – ініціативності; обґрунтовано методику й педагогічні умови виховання ініціативності дітей старшого дошкільного віку в сюжетно-рольовій грі у закладах дошкільної освіти.
В дисертаційній роботі доведено необхідність виховання ініціативності особистості, починаючи з дошкільного етапу її розвитку, здійснено аналіз філософських, психологічних і педагогічних досліджень, висвітлено потенціал сюжетно-рольових ігор у вихованні ініціативності, надано рекомендації щодо вибору сюжетно-рольових ігор для дітей та створення необхідних педагогічних умов, використання ефективних форм і методів виховання ініціативності дітей старшого дошкільного віку в сюжетно-рольовій грі у закладах дошкільної освіти.