У нестабільних реаліях сьогодення значна частина населення перебуває у ситуації невизначеності, потребує професійної підтримки та допомоги. У цьому контексті консультативна робота покликана допомогти людині усвідомити, проаналізувати та визначити варіанти вирішення проблеми. Одним з провідних напрямів соціально-педагогічної діяльності, що стрімко розвивається та набуває актуальності як в теоретичному, так і практичному ракурсі, є консультування. У статті охарактеризовано первинну консультацію як метод соціально-педагогічної роботи. Зазначено особливості первинної консультації та можливості разової консультації. Розкрито основні завдання консультанта та стадії проведення первинної консультації. Розглянуто умови та перешкоди для успішного здійснення первинної консультативної бесіди. Перераховано професійні якості консультанта, необхідні для ефективного проведення первинної консультації. Вказано критерії позитивного завершення першої зустрічі з клієнтом. Наголошено на тому, що процес консультування є спільною роботою консультанта та клієнта; необхідності враховувати та зважати на реакції опору з боку клієнта. Зокрема, первинна консультація доволі часто відбувається у формі консультативної бесіди, що нагадує партнерське спілкування, зорієнтоване на особистість клієнта. Початкова консультативна бесіда проводиться з метою встановлення контакту; зняття надмірної напруженості; надання інформації; встановленні партнерських стосунків; спонукання до обговорення проблеми; визначення часових рамок спільної роботи; заохочення активності, відповідальності клієнта, формування реалістичних очікувань стосовно спільної роботи. Завданням соціального педагога-консультанта є допомогти клієнтові в пошуку шляхів вирішення його проблеми. Таких варіантів вирішення проблемної ситуації може бути декілька. Клієнт має сам обрати прийнятний для нього шлях.
В сегодняшних нестабильных реалиях значительная часть населения находится в ситуации неопределенности, нуждается в профессиональной поддержке и помощи. В этом контексте консультативная работа призвана помочь человеку осознать, проанализировать и определить варианты решения проблемы. Одним из ведущих направлений стремительно развивающейся социально-педагогической деятельности, приобретающей актуальность как в теоретическом, так и практическом ракурсе, является консультирование. В статье охарактеризована первичная консультация как метод соціально-педагогической работы. Указано особенности первичной консультации и возможности разовой консультации. Раскрыты основные задачи консультанта и стадии проведения первичной консультации. Рассмотрены условия и препятствия для успешного осуществления первичной консультативной беседы. Перечислено профессиональные качества консультанта, необходимые для эффективного проведения первичной консультации. Указано критерии положительного завершения первой встречи с клиентом. Отмечено, что процесс консультирования является совместной работой консультанта и клиента; необходимости учитывать и отслеживать в процесе работы реакцию сопротивления со стороны клиента. В частности, первичная консультация часто происходит в форме консультативной беседы, напоминающей партнерское общение, ориентированное на личность клиента. Начальная консультативная беседа проводится с целью установления контакта; снятия чрезмерной напряженности; предоставления информации; установления партнерских отношений; побуждения к обсуждению проблемы; определения временных рамок совместной работы; поощрения активности, ответственности клиента, формирования реалистических ожиданий по отношению к совместной работе. Задача социального педагога-консультанта – помочь клиенту в поиске путей решения его проблемы. Таких вариантов разрешения проблемной ситуации может быть несколько. Клиент должен сам выбрать подходящий для него путь.
In today’s unstable realities, a large part of the population is in a situation of uncertainty, in need of professional support and assistance. In this context, counseling is designed to help a person understand, analyze and identify solutions. One of the leading areas of socio-pedagogical activity, which is rapidly developing and gaining relevance in both theoretical and practical perspectives, is counseling. The article describes the primary consultation as a method of social work. The features of the primary consultation and the possibilities of a one-time consultation are indicated. The main tasks of the consultant and the stages of the primary consultation are disclosed. The conditions and obstacles for the successful implementation of the primary consultation conversation are examined. The professional qualities of a consultant necessary for an effective primary consultation are listed. The criteria for the positive completion of the first meeting with the client are indicated. It was noted that the consultation process is a joint work of the consultant and the client; the need to take into account and monitor the reaction of resistance on the part of the client during the operation. In particular, the initial consultation often takes the form of a consultative conversation, reminiscent of a partnership communication focused on the client’s personality. An initial consultation is conducted to establish contact; removal of excessive tension; providing information; establishing partnerships; encouraging discussion of the problem; determining the time frame for joint work; encouraging activity, client responsibility, formation of realistic expectations regarding joint work. The task of the social educator-consultant is to help the client in finding ways to solve his problem. There are several ways to solve this problem. The client must choose the path acceptable to him.