У статті розглянуто аксіологічні основи демократизації освіти. Істотний вплив на процеси демократизації освіти спричинює сформована на засадах гуманізму система цінностей особистості, в якій на особливу увагу заслуговують такі її елементи, як права людини, толерантність, справедливість, солідарність тощо. Цінності спрямовують, організовують, орієнтують поведінку людини на визначення цілей діяльності. Людина пізнає світ крізь призму цінностей, і протягом усього життя вони регулюють її соціальну поведінку. Зокрема, права людини окреслюють межі державної влади й обов’язки держава щодо громадян. Толерантність відтіняє їх активну життєву позицію, сформовану на підставі визнання універсальних прав та основних свобод людини. А справедливість і солідарність не дозволяють нiвелювати особистість та надати їй підтримку з огляду на спільну відповідальність. До того ж в умовах глобальної екологічної кризи, яка залишає людству обмежений тимчасовий інтервал на вирішення проблеми свого виживання, екологічна безпека постає як пріоритетна цінність вищого порядку, на розвиток якої мають бути спрямовані усі засоби навчально-виховного впливу на різних етапах підготовки молодого покоління до життя. Ці та інші демократичні цінності є основою Педагогічної Конституції Європи, яка визначає принципи і методологію філософії та політики процесу підготовки нового вчителя для об’єднаної Європи ХХІ століття. Таким чином, сучасна освіта виходить із загальнолюдських цінностей, узгоджених з конкретними цінностями інших етнокультур; має на меті самореалізацію особистості; орієнтується на розвиток особистості, що відбувається цілісно, у єдності розуму і відчуттів, душі і тіла; утверджує права людини на вільний вибір змісту, форм, режиму освіти; здійснюється за умов державної та громадської підтримки, уваги, співпраці, а не формального керівництва.
В статье рассмотрена аксиологическая основа демократизации образования. Существенное влияние на процессы демократизации образования вызывает сформированная на принципах гуманизма система ценностей личности, в которой особенного внимания заслуживают такие ее элементы, как права человека, толерантность, справедливость, солидарность и тому подобное. Ценности направляют, организуют, ориентируют поведение человека на определение целей деятельности. Человек познает мир через призму ценностей, и на протяжении всей жизни они регулируют его социальное поведение. В частности, права человека очерчивают пределы государственной власти и обязанности государство относительно граждан. Толерантность оттеняет их активную жизненную позицию, сформированную на основании признания универсальных прав и основных свобод человека. А справедливость и солидарность не позволяют нивелировать личностью и оказать ей поддержку, учитывая общую ответственность. К тому же в условиях глобального экологического кризиса, оставляющего человечеству ограниченный временной интервал на решение проблемы своего выживания, экологическая безопасность выступает как приоритетная ценность высшего порядка, на развитие которой должны быть направлены все средства учебно-воспитательного воздействия на разных этапах подготовки молодого поколения к жизни. Эти и другие демократические ценности являются основой Педагогической Конституции Европы, которая определяет принципы и методологию философии и политики процесса подготовки нового учителя для объединенной Европы ХХІ века.
Таким образом, современное образование исходит из общечеловеческих ценностей, согласованных с конкретными ценностями других этнокультур; преследует цель самореализации личности; ориентируется на развитие личности, происходящее целостно, в единстве разума и ощущений, души и тела; утверждает права человека на свободный выбор содержания, форм, режима образования; осуществляется в условиях государственной и общественной поддержки, внимания, сотрудничества, а не формального руководства.
The article considers the axiological foundations of democratization of education. Substantial influence on the processes of democratization of education is caused by the system of values of personality in which the special attention is deserved by such her elements formed on principles of humanism, as rights man, tolerance, justice, solidarity and others like that. Values guide, organize, orient human behavior to determine the goals of activity. Man knows the world through the prism of values, and throughout life they regulate his social behavior. In particular, human rights outline the limits of state power and duty the state in relation to citizens. Tolerance shades their active vital position, formed on the basis of confession of universal rights and basic freedoms of man. And justice and solidarity do not allow to level personality and to render support to her, taking into account general responsibility. In addition, in the context of the global environmental crisis, which leaves humanity a limited time to solve the problem of its survival, environmental safety appears as a priority value of the highest order, the development of which should be directed to all means of educational impact at different stages of preparing the younger generation. These and other democratic values are basis of Pedagogical Constitution of Europe which determines principles and methodology of philosophy and policy of process of preparation of new teacher for incorporated Europe of ХХІ of century.
Thus, modern education is based on universal values, consistent with the specific values of other ethnic cultures; aims at self-realization of the individual; focuses on the development of personality, which occurs holistically, in the unity of mind and feelings, soul and body; affirms the human right to free choice of content, forms, mode of education; carried out under conditions of state and public support, attention, cooperation, rather than formal leadership.