У статті здійснено аналіз стратегій подолання мовних та психологічних бар’єрів у студентів у процесі вивчення іноземних мов. Встановлено, що освоєння іноземної мови студентами вимагає не тільки розвитку іншомовних здібностей, а й комунікативної гнучкості, тренованості пізнавальних (когнітивних) процесів, емоційної стійкості і психологічної включеності в процес навчання. Успішність навчальної діяльності студентів в освоєнні іноземної мови визначається багатьма факторами: високою мотивацією до оволодіння іноземною мовою; урахуванням викладачем індивідуальних психологічних особливостей студентів; високою оцінкою оточуючих (викладача і товаришів) досягнень в освоєнні студентом іноземної мови, що сприяє підвищенню самоповаги і самоствердження особистості; включенням студентів у іншомовну діяльність, яка приносить відчуття задоволення від навчальної діяльності; організацією діяльності на занятті з іноземної мови через систему колективних дій, опору на розумові, емоційні та інші процеси; сприятливими довірчими стосунками між людьми, що спілкуються; обопільної вірою викладача і студентів у досягнення успіху, а також позитивний психологічний кліматом на заняттях з іноземної мови.
Встановлено, що в науковій літературі виокремлюють дві принципово різні стратегії подолання психологічних бар’єрів під час вивчення іноземної мови: конструктивна і деструктивна. Деструктивна стратегія виявляється в психологічному захисті студентів, у відмові від продуктивного розв’язання критичних ситуацій, зняття емоційної напруги і психологічних перешкод міжособистісної комунікації. Цей вид стратегії подолання забезпечує зниження емоційної напруги, тривоги і психологічного дискомфорту студентів за рахунок спотвореної оцінки об’єктивної реальності і суб’єктивного стану на занятті з іноземної мови. Конструктивна стратегія полягає в перетворенні, яке здійснюється при виборі стратегії самоактуалізації.
Caмоактуалізація розглядається як процес переживання і відновлення порушень ціннісно-смислової і мотиваційної сфери особистості, який сприяє оптимальному подолання психологічних бар’єрів і забезпечує психологічну стійкість навчальної діяльності. Інтегральною характеристикою, яка об’єднує особливості всіх стратегій подолання психологічних бар’єрів навчальної діяльності студентів, виступає психологічна стійкість особистості студента.
В статье осуществлен анализ стратегий преодоления языковых и психологических барьеров у студентов в процессе изучения иностранных языков. Владение иностранным языком студентами требует не только развития иноязычных способностей, но и коммуникативной гибкости, тренированности познавательных (когнитивных) процессов, эмоциональной стойкости и психологической включенности в процесс учебы. Успешность учебной деятельности студентов в освоении иностранного языка определяется многими факторами: высокой мотивацией к овладению иностранным языком; приятием во внимание преподавателем индивидуальных психологических особенностей студентов; высокой оценкой окружающих (преподавателя и товарищей) достижений в освоении студентом иностранного языка, который способствует повышению самоуважения и самоутверждения личности; включением студентов в иноязычную деятельность, которая приносит ощущение удовольствия от учебной деятельности; организацией деятельности на занятии по иностранном языку через систему коллективных действий. В научной литературе выделяют две принципиально разные стратегии преодоления психологических барьеров во время изучения иностранного языка: конструктивную и деструктивную. Деструктивная стратегия заключается в психологической защите студентов, в отказе от производительного решения критических ситуаций, снятия эмоционального напряжения и психологических препятствий межличностной коммуникации. Этот вид стратегии преодоления обеспечивает снижение эмоционального напряжения, тревоги и психологического дискомфорта студентов за счет искаженной оценки объективной реальности и субъективного состояния на занятии по иностранному языку. Конструктивная стратегия заключается в превращении, которое осуществляется при выборе стратегии самоактуализации. Caмоактуализация рассматривается как процесс переживания и возобновления нарушений ценностно-смысловой и мотивационной сферы личности, который способствует оптимальному преодоление психологических барьеров и обеспечивает психологическую стойкость учебной деятельности. В качестве интегральной характеристики, которая объединяет особенности всех стратегий преодоления психологических барьеров учебной деятельности студентов, выступает психологическая стойкость личности студента.
The article analyzes the strategies of overcoming language and psychological barriers of students in the process of learning foreign languages. It has been established that mastering a foreign language requires not only the development of foreign language skills, but also communicative flexibility, the training of cognitive processes, emotional stability and psychological involvement into the learning process. The students’ success in learning activities in mastering foreign language is determined by many factors. Among them, there are high motivation for mastering a foreign language; taking into account the individual psychological characteristics of students by a teacher; high appreciation by those around you (teacher and mates) of achievements in mastering a foreign language by a student, what promotes self-esteem and self-affirmation. They also include involving students in a foreign language activity that brings a sense of satisfaction from the learning process; organizing activities at foreign language lessons through a system of team actions, emphasizing on mental, emotional and other processes; fostering trustworthy relationships between people in communication. It also consists in a mutual belief of a teacher and students in achieving success, as well as a positive psychological atmosphere during the lessons of foreign language. It has been defined that in the scientific literature there are two fundamentally different strategies for overcoming psychological barriers in the process of learning foreign language: constructive and destructive. A destructive strategy is revealed in the psychological protection of students, in the rejection of productive solving of critical situations, the removal of emotional tension and psychological barriers to interpersonal communication. This type of strategy provides the reduction of emotional tension, anxiety and psychological discomfort among students through a distorted assessment of objective reality and subjective condition during classes of a foreign language. A constructive strategy consists in transformation that happens when choosing a strategy of self-actualization. Self-actualization is regarded as a process of experiencing and restoring disorders of value-and-sense and motivational spheres of an individual and that facilitates optimal overcoming of psychological barriers and provides psychological stability of learning activity. An integral characteristic, combining the features of all strategies to overcome the psychological barriers of students’ learning activity, is represented by the psychological stability of a student’s personality.