У статті розглянуто результати впровадження методики формування слухової уваги молодших школярів. Було розроблено критерії, показники і три блоки завдань за видами музичної діяльності. Перевірка ефективності змодельованої методики формування слухової уваги здійснювалася у експериментальній групі молодших школярів протягом чотирьох років. Методика формувального експерименту охоплювала музичне сприймання, виконання музики (спів пісенного матеріалу, пластичне музикування, гра на музичних інструментах), творчу діяльність, вивчення основ елементарної теорії музики. Отримані результати свідчать про успішну апробацію та ефективність розробленої методики і поетапної організації процесу формування слухової уваги молодших школярів на уроках музичного мистецтва.
В статье рассмотрены результаты внедрения методики формирования слухового внимания младших школьников. Были разработаны критерии, показатели и три блока заданий, составленных за видами музыкальной деятельности. Проверка эффективности смоделированной методики осуществлялась на протяжении четырех лет и включала музыкальное восприятие, исполнение музыки (пение, пластическое интонирование, игру на музыкальных инструментах), творческую деятельность, изучение основ элементарной теории музыки. Полученные результаты свидетельствуют об успешной апробации и эффективности разработанной методики и поэтапной организации процесса формирования слухового внимания младших школьников на уроках музыкального искусства.
In the article the peculiarities of diagnostics of development of auditory attention in primary school children. We have developed criteria, indicators and three blocks of tasks, which takes a kind of musical activity. Verification of the simulated efficiency of the technique was carried out for four years. The methodology included music appreciation, music (singing, plastic intonation, playing musical instruments), creative activities, learning the basics of elementary music theory. The first stage of the experimental procedure is focused on the creation of an atmosphere of passion for musical activity. The second stage in the formation of auditory attention involves improving pupils’ ability to conscious direction controlled auditory attention on a certain teacher of musical objects, development of own skills of self-control auditory concentration. The third stage of the method is aimed at the formation of students’ autonomy in the search and selection of auditory objects of attention, attracting students to self-control and self-assessment of the results of their own musical performance. The results showed successful testing and the effectiveness of the developed technique and gradual organization of the process of formation the auditory attention of primary school children at the music lessons.