У статті розглядається педагогічний аспект колективного домашнього музикування. Аналізується залежність формування потреби дитини в музичній освіті від існування в сім’ї традиції спільного музикування. Розглядаються питання організації колективного музикування в сім’ї, його різновиди та особливості, вплив на музичний і загальний творчий розвиток дітей, набуття ними музично-творчих умінь. Отримані у процесі домашнього інструментального музикування навички створення акомпанементу, як і навички створення підголосків у процесі багатоголосного співу, спроби імпровізації розглядаються як початковий етап професійного музичного навчання та аранжування музичних творів.
W artykule rozpatruje się pedagogiczny aspekt zespółowej domowej gry muzycznej. Analizuje się zależność ształtowania potrzeby dziecka w muzycznej edukacji od istnienia w rodzinie tradycji wspólnej gry muzycznej. Rozpatrują się pytania organizacji zespółowej domowej gry muzycznej do rodzin, jego odmian i właściwości, wpływ na muzyczny i ogólny twórczy rozwój dzieci, odzyskania nimi muzycznych twórczych umiejętności. Otrzymane w trakcie domowej instrumentalnej gry muzycznej przyzwyczajenia stworzenia akompaniamentu w trakcie wielogłosowego śpiewu, próby improwizacji rozpatrują się jak początkowy etap fachowego muzycznego nauczania i aranżowania muzycznych utworów.
The article deals with the pedagogical aspect of collective home music. The development of the need in musical education of the child from the existence of the tradition of collective home music in the family is analyzed. The issues of organization of collective music in the family, its kinds and features, influence on musical and general creative development of children, acquisition of their musical and creative skills are considered. Skills acquired by children in the process of home-based instrumental music, the skills of creating an accompaniment, as well as the skills of creating a supporting voice in the process of polyphonic singing, attempts to improvise are considered as the initial stage of professional musical training and arrangement of musical works.