У статті подано висновки дослідження поліфонічного слуху як особливої здібності в аспекті його розвитку у молодших школярів на уроках музичного мистецтва загальноосвітньої школи. Уточнено сутність означеного феномену, представлено критеріальний апарат дослідження, складові формувальної методики розвитку поліфонічного слуху на матеріалі українського фольклору, визначено рівні його розвиненості. Автором доведена можливість поступового освоєння молодшими школярами всіх видів поліфонії у процесі свідомого слухового сприймання та активного музикування, виявлено доцільність застосування обраних форм дитячої творчості.
The article outlines the topicality of the development of polyphonic ear of children of the elementary school age in the conditions of multidimensional modern world and rapid social changes of the present time. The conclusions of the experimental study of polyphonic ear as a special ability in the aspect of its development in elementary school pupils at musical art lessons of a secondary school are given. The essence of this phenomenon is specified, the criterial apparatus of the research is presented, the methods of the step-by-step forming technique of the development of polyphonic hearing of elementary school pupils on the Ukrainian national material are presented. These methods are methods of theoretical analysis of polyphonic works, definition of artistic-imaginative meaning, methods of integration of arts, graphic image of a melody, translation of artistic-imaginative meaning of a musical composition into another language of art – decorative craft, methods of activating creative activity, musical improvisation. The pedagogical conditions that ensure the effectiveness of polyphonic ear development are determined, levels of its development are elaborated. The expediency of mastering the echoing polyphony after the assimilation of works of contrast and imitation polyphony is specified. The author has proved the possibility of gradual mastering of all kinds of polyphony by elementary school pupils in the process of conscious auditory perception and music activities. The expediency of using the selected forms of children’s creative activity is proved.
The presented results of the final control sections showed positive dynamics of the formation of polyphonic ear of elementary school pupils and demonstrated the effectiveness of the developed stage-by-stage technique for the development of polyphonic ear of elementary school pupils at musical art lessons.