Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Kostina, Tetiana
dc.contributor.author Drozdova, Diana
dc.contributor.author Bulakh, Iryna
dc.date.accessioned 2022-10-07T12:02:38Z
dc.date.available 2022-10-07T12:02:38Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Kostina, T. Gender Features of Verbal Representation of the Concept "Gender Inequality" by University Students / T. Kostina, D. Drozdova, I. Bulakh / East European Journal of Psycholinguistics. – 2022. – Vol. 9 No. 1. – Pp. 76-93. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38084
dc.description.abstract The article presents a study of the verbalrepresentation of the concept of "gender inequality" in student youth.The research aims to determine and experimentally investigate the content of the "gender inequality" concept in the students' linguistic consciousness and to analyze its verbally expressed gender features. Verbalrepresentations were obtained based on the use of a controlled association test. The study involved 309 undergraduate and graduate students (199women and 110 men) of various specialities, aged 17 to 25. According to the experiment results, 840 word-tokens were obtained, including 23 phrases; 160 associations presented single reactions. Gender analysis showed that women provided 539 responses, including 530 verbal (176original) reactions and nine rejections; men provided 319 reactions: 310 verbal reactions (103original) and nine rejections. Gender characteristics were determined based on calculating associates' brightness index and forming the core of the associative field. Among the most frequent were woman (.28), men (.24), and feminism (.12). Cognitive interpretation of the data showed that for women, the concept of "gender inequality" has a more negative emotional connotation than for men. For a significant number of women, gender inequality includes experiences that are associated with sexism (.08), discrimination (.07), and violence (.07). Analysis of male associations has shown that the concept of "gender inequality" in men has a less emotional response and is presented at a more abstract (theoretical) level. uk
dc.description.abstract Устатті презентовано результати дослідження вербальної репрезентації концепту «гендерна нерівність»студентської молоді. Вербальні репрезентації були отримані на основі використання спрямованого асоціативного експерименту. У дослідженні взяли участь 309 студентів (199 жінок та 110 чоловіків) різних спеціальностей, віком від 17 до 25років. Зарезультатамиексперименту було отримано 840 слів-реакцій, яківключали 23словосполучення; 160 асоціатів презентовано одиничними реакціями. Гендерний аналіз засвідчив: жінки надали 539 реакцій, серед яких 530 словесних (176 оригінальних) реакцій та 9 відмов; чоловікинадали 319 реакцій: 310 словесних реакцій (103 оригінальних) та 9 відмов.Гендерні особливості були визначені на основі обчислення індексу яскравості асоціатів та формування ядра асоціативного поля. Для жінок найчастотнішими асоціаціями були такі: жінка(0,28), чоловік (0,24), фемінізм (0,12). Когнітивна інтерпретація отриманих даних засвідчила, що для жінок концепт «гендерна нерівність» має більше негативне емоційне забарвлення, ніж длячоловіків. Для значної кількості жінок гендерна нерівність включає досвід, який пов’язаний із сексизмом (0,08), дискримінацією (0,07) та насильством (0,07). Аналіз чоловічих асоціаційзасвідчив, що концепт «гендерна нерівність»у чоловіків має меншийемоційнийвідгукта презентованийна більш абстрактному (теоретичному) рівні. uk
dc.language.iso en uk
dc.subject concept uk
dc.subject gender inequality uk
dc.subject controlled association test uk
dc.subject University student uk
dc.subject cognitive interpretation uk
dc.subject концепт uk
dc.subject гендерна нерівність uk
dc.subject спрямований асоціативний експеримент uk
dc.subject студентуніверситету uk
dc.subject когнітивна інтерпретація uk
dc.title Gender Features of Verbal Representation of the Concept "Gender Inequality" by University Students uk
dc.title.alternative Гендерні особливості вербальної репрезентації концепту «гендерна нерівність» студентською молоддю uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу