Зроблено структурний та змістовий аналіз науково-допоміжного бібліографічного покажчика «Педагогічні видання німецькою мовою другої половини ХІХ століття – 1917 року у фонді Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського». Розглянуто основні текстологічні, типовидові особливості та інноваційні методики, що практикувалися в процесі його укладання, а саме: підготовлено фаховий переклад назв восьмисот двадцяти видань з німецької на українську мову, розроблено ілюстративні додатки до науково-допоміжного бібліографічного покажчика. Окреслено теоретичні засади бібліографічного виявлення, відбору та подальшого бібліографічного опрацювання документів. Розглянуто напрями опрацювання рідкісних видань з колекції «Видання XVII – початку XX ст. іноземними мовами» фонду Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського упродовж 2005–2018 рр. Зазначено, що в рамках наукового дослідження «Педагогічна наука та освіта в особах, документах, бібліографії» (2020–2022) вперше систематизовано й цілісно представлено німецькомовні педагогічні видання другої половини ХІХ століття – початку XX століття. крізь призму бібліографічної реконструкції педагогічних джерел. Встановлено, що найбільш конструктивним для зазначеного жанру видання, враховуючи предмет дослідження, є систематизація відібраних видань за типовидовим складом і відповідно до характеру інформації. Констатовано, що вивчення змісту педагогічних джерел німецькою мовою другої половини XIX – початку XX ст. уможливлює виявлення особливостей освітнього процесу закладів освіти різних рівнів в історичному контексті.
A structural and semantic Analysis of the scientific and auxiliary bibliographic Index «Pedagogical publications in German in the second half of the nineteenth century – 1917 in the fund of the V. O. Sukhomlynskyi State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine». The main textual, typical features and innovative Methods practiced in the Process of its Compilation are considered, namely: a professional translation of the Titles of eight hundred and twenty editions from German into Ukrainian was prepared, illustrative Appendices to the scientific and auxiliary bibliographic Index were developed. Theoretical Princi-ples of bibliographic Identification, Selection and further bibliographic processing of Documents are outlined. The directions of elaboration of Rare editions from the collection «Editions of the XVII – early XX centuries in foreign languages» of the Fund of the State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine named after V. O. Sukhomlynskyi during 2005–2018. German- language pedagogical Publications of the second half of the XIX century are presented. – early XX century. through the prism of bibliographic Reconstruction of pedagogical Sources. It is established that the most constructive for this genre of Publication, considering the Subject of Research, is the Systematization of selected Publications by type and composition and according to the nature of information. It is stated that the Study of the Content of pedagogical Sources in German in the second half of the Beginning of Art. Makes it possible to identify the peculiarities of the educational Process of educational Institutions of different Levels in the historical Context. Theoretical and applied Value as a source base for multidisciplinary Research is characterized. Prospects of further scientific Researches are outlined.