Роботу присвячено теоретико-експериментальному дослідженню проблеми формування музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки. У ній розкрито сутність музично- інтонаційного мислення, його специфіку та складові компоненти (сприймання, рефлексія, творчість), висвітлено проблему формування музично- інтонаційного мислення у теорії та методиці фахової підготовки майбутніх учителів музики. Уперше розроблено й апробовано методику формування музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів на основі функціонально- дидактичної моделі, створеної за стандартом IDEF0; визначено педагогічні умови ефективного формування музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів; обґрунтовано критерії та показники сформованості їх музично- інтонаційного мислення. Проаналізовано результати формувального експерименту, доведено їх статистичну достовірність. Удосконалено методичне забезпечення фахової підготовки студентів вищих навчальних закладів музично-педагогічної освіти.
Работа посвящена теоретико-экспериментальному исследованию проблемы формирования музыкально-интонационного мышления будущих учителей музыки в процессе специальной подготовки. В ней рассмотрена сущность музыкально-интонационного мышления, ее специфика и составляющие компоненты (восприятие, рефлексия, творчество). Освещена проблема формирования музыкально-интонационного мышления в теории и методике специальной подготовки будущих учителей музыки. Впервые разработана и апробирована методика формирования музыкально- интонационного мышления на основе функционально-дидактической модели, созданной за стандартом IDEF0; определены педагогические условия эффективного формирования музыкально-интонационного мышления будущих учителей; обоснованы критерии и показатели сформированности их музыкально-интонационного мышления. Проанализированы результаты формирующего эксперимента, доказано их статистическая достоверность. Усовершенствованно методическое обеспечение специальной подготовки студентов высших музыкально-педагогических учебных заведений.
The thesis deals with the theoretical and experimental study of the formation of future music teachers' music intonation thinking in the process of professional training. Theoretical investigation has provided for the thorough analysis of the musical thinking, musical intonation and musical intonation thinking concepts. Since the peculiarity of thinking depends upon its functioning sphere, musical thinking is a process of creating complex intonation combinations. Musical intonation is viewed as a specific tool of artistic communication, of expressing and conveying emotionally coloured thought through space-temporal motion in its audial and visual form and as the property of musical content representing genre and style peculiarities of a composer and an epoch. The concept of musical intonation thinking is detailed as a special kind of artistic representation of reality which lies in its cognition and reproduction, in perception and transmission of specific musical images represented in intonations. The process of musical intonation thinking consists of three correlated components: perception, reflection and creation; they can expand and obtain new qualities. The formation of musical intonation thinking is more effective under the following pedagogical conditions: pedagogical control of the process; motivating musical activities; developing skills of musical perception; creating situations, which imply activation of musical intonation thinking; accumulation of musical experience, knowledge and musico-analitical skills. The criteria for diagnosing the degree of musical intonation thinking development are: motivation criterion, which states the stimuli of musical thinking activity; cognitive criterion, which characterizes the degree of students' theoretical knowledge; emotion analytical criterion, which reflects the depth of percepting and comprehending music; operational criterion, which reveals the level of thinking performance; creativity criterion, which represents the ability for independent musical creation. The process of musical intonation thinking formation includes obtaining knowledge of theory and history of music, accumulating musical intonation thesaurus, developing musical abilities (melodical and harmony hearing, musical audial notions, memory etc.), the skills to differentiate musical flow, to verbalize own impressions, to operate genre and style intonations, to realize genre and style peculiarities etc. The experimental part of the investigation represents the methodology of forming future teachers' musical intonation thinking. Its essence is the organized approach to the training process, activating and developing structural components (perception, reflection, creation), stage-by-stage formation of students' musical intonation thinking on the basis of their activating and developing. The methodology consists of two components: the organizational component, based on IDEFO structural functional model, and the practical component, which provides for organizing the process of musical intonation thinking formation, accumulating typical intonations, developing the ability to differentiate the musical flow and comprehending musical phenomena, genre-style attribution; evolution of purposeful analysis skills, creating music to the model and improvising, positive evaluation of artistic performance and peer creative recognition etc. The efficiency of the suggested methodology being verified, it can be recommended for wide use in theoretical and practical training of students.