Сьогодні фахова підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва у ЗВО здійснюється у полікультурному освітньому просторі, в якому перебувають представники різних культур світу. Серед іноземних студентів набуває популярності музично-педагогічна підготовка у системі неперервної освіти, як така, що зарекомендувала себе перспективною в контексті поєднання мистецької та педагогічної складової. У статті проаналізовано сучасний стан сформованості кроскультурної компетентності студентів, необхідний для створення продуктивних кроскультурних комунікацій у ЗВО. Автором зроблено спробу розкрити зміст принципу аксіологічності, впровадження якого у навчальний процес оптимізує формування кроскультурної компетентності студентів, підкреслює значення активізації оцінного ставлення студентів до музичних творів як до рушія їх глибокого осягнення і переживання на рівні мистецької емпатії. В сучасних дослідженнях надається недостатньо уваги проблемі пошуку шляхів розвитку у студентів таких професійно значущих якостей, як здатність до емоційного співпереживання художніх явищ в мистецтві, асертивність, рефлексія, емпатійність, діалогічність. Будучи невід’ємною складовою виконавської інтерпретації музики, мистецька емпатія передбачає співвіднесення власного мистецького досвіду студента із творчими намірами композитора у результаті розкриття способів і механізмів розвитку у студентів здатності практично діяти й творчо застосовувати набуті знання і досвід у майбутній професійній діяльності. Дослідження підтвердило необхідність і доцільність створення кроскультурного простору ЗВО, покликаного сприяти збереженню традицій, відкриттю нових культурних перспектив; орієнтації на різноманітність та відкритість щодо нових культур, віросповідань; знайомству студентів з різноманіттям народних традицій, норм поведінки і з сучасною їх культурною інтерпретацією; формуванню в студентів здатності до прийняття різних культур і дбайливого до них ставлення.
Today, professional training of future music teachers in the Free Economic Zone is carried out in a multicultural educational space, which includes representatives of different cultures of the world. Music and pedagogical training in the system of continuing education is gaining popularity among foreign students, as one that has proven to be promising in the context of combining artistic and pedagogical components. The article analyzes the current state of formation of cross-cultural competence of students needed to create productive cross-cultural communications. However, modern research does not pay enough attention to the problem of finding pedagogical ways to develop in students such professionally significant qualities as the ability to emotionally empathize with artistic phenomena in art, assertiveness, reflection, empathy, dialogue. This article attempts to reveal the content of the principle of axiology, the introduction of which into the educational process optimizes the formation of cross-cultural competence of students, emphasizes the importance of activating students’ evaluation of musical works as a driver of their deep comprehension and experience at the level of artistic empathy. As an integral part of the performance interpretation of music, artistic empathy involves correlating the student’s own artistic experience with the composer’s creative intentions as a result of revealing ways and mechanisms of developing students’ ability to act and creatively apply acquired knowledge and experience in future professional activities. The study confirmed the need and expediency of creating a cross-cultural space of free economic education, designed to promote the preservation of traditions, the opening of new cultural perspectives; focus on diversity and openness to new cultures, religions; acquaintance of students with a variety of national traditions, norms of behavior and with their modern cultural interpretation; formation of students’ ability to accept different cultures and caring for them.
Сегодня профессиональная подготовка будущего учителя музыкального искусства в ЗВО осуществляется в поликультурном образовательном пространстве, где находятся представители разных культур мира. Среди иностранных студентов приобретает популярность музыкально-педагогическая подготовка в системе непрерывного образования, как зарекомендовавшая себя перспективной в контексте сочетания художественной и педагогической составляющей.
В статье проанализировано современное состояние сформированности кроскультурной компетентности студентов, необходимое для создания производительных кроскультурных коммуникаций в ВУЗ. Автором сделана попытка раскрыть содержание принципа аксиологичности, внедрение которого в учебный процесс оптимизирует формирование кроскультурной компетентности студентов, подчеркивает значение активизации оценочного отношения студентов к музыкальным произведениям как к двигателю их глубокого постигания и переживания на уровне художественной эмпатии. В современных исследованиях уделяется недостаточно внимания проблеме поиска путей развития у студентов таких профессионально значимых качеств, как способность к эмоциональному сопереживанию художественных явлений в искусстве, ассертивность, рефлексия, эмпатийность, диалогичность. Будучи неотъемлемой составляющей исполнительской интерпретации музыки, художественная эмпатия предусматривает соотношение собственного художественного опыта студента с творческими намерениями композитора в результате раскрытия способов и механизмов развития у студентов способности практически действовать и творчески применять приобретенные знания и опыт в будущей профессиональной деятельности.
Исследование подтвердило необходимость и целесообразность создания кросскультурного пространства ЗВО, призванного способствовать сохранению традиций, открытию новых культурных перспектив; ориентации на разнообразие и открытость новых культур, вероисповеданий; знакомству студентов с разнообразием народных традиций, норм поведения и с современной их культурной интерпретацией; формированию у студентов способности к принятию разных культур и бережного к ним отношения.