У статті розглянуті основні теоретико-методологічні засади дослідження регіональної хорової культури. Зазначено, що ґрунтовне дослідження музичної культури будь-якого регіону потребує розробки методологічної бази, яка надає можливість виявити основні закономірності розвитку культури регіону, його специфіку та особливості. На основі наукових положень про трирівневу структуру мистецтвознавчої методології зазначається об’єктивність застосування методу в рамках комплексного дослідження регіонального хорового мистецтва. Виявлено, що системний підхід та структурний метод у сполученні з історичними дослідженнями дають змогу ґрунтовно досліджувати музичну культуру певного краю, а також аналізувати її складові, враховуючи специфіку регіону. Використання системного підходу обумовлюється тим, що сучасна наука розглядає музичну культуру як комплексне явище, при дослідженні якого слід охопити значне коло проблем. Спираючись на основні субсистеми, такі як сукупність музичних цінностей регіону, їх збереження та відтворення, окремі суб’єкти культури та соціальні інститути, можна виявити цілісний образ музичної культури регіону, що досліджується. Дослідження хорової культури певного регіону потребує ще й застосування принципів комплексно-інтеграційного підходу, який дозволяє усвідомити особливості взаємозв’язку і взаємовпливу різноманітних явищ у мистецькому житті в їх проекцію безпосередньо на хорове музикування. Комплексно-інтеграційний підхід поєднує у собі загальнонаукові та спеціальні методи дослідження, зокрема культурологічний, мистецтвознавчий, системний і міждисциплінарний. Комплексне використання цих методів формує погляд на хорове мистецтво в різноманітних його проявах як соціокультурний феномен, що функціонує в якості підсистеми культури регіону і хорової культури нації.
The article discusses the main theoretical and methodological bases of research of regional choral culture. It is noted that a thorough study of the musical culture of any region needs the processing of a methodological foundations. Іt allows identify the basic patterns of cultural development of the region, its specifics and features.On the basis of scientific provisions on the three-level structure of art history methodology the objectivity of application of a method within the limits of complex research of regional choral. It is revealed that the system approach and the structural method in combination with historical researches allow to thoroughly study the musical culture of a certain region, as well as to analyze its components, taking into account the specifics of the region. The use of a systematic approach is due to the fact that modern science considers music culture as a complex phenomenon, the study of which should cover a wide range of problems.
Based on the main subsystems, such as the set of musical values of the region, their preservation and reproduction, individual cultural entities and social institutions can identify a holistic image of the musical culture of the region under study.
The study of the choral culture of a certain region also requires the application of the principles of an integrated integration approach, which allows us to understand the peculiarities of the relationship and interaction of various phenomena in artistic life in their projection directly on choral music. The complex-integration approach combines general scientific and special research methods, in particular culturological, art history, systemic and interdisciplinary. The integrated use of these methods forms a view of choral art in its various manifestations as a socio-cultural phenomenon that functions as a subsystem of regional culture and choral culture of the nation.
В статье рассмотрены основные теоретико-методологические основы исследования региональной хоровой культуры. Отмечено, что основательное изучения музыкальной культуры любого региона требует разработки определенной методологической базы, позволяющей раскрыть основные закономерности развития культуры региона, его специфику и особенности. На основе научных положений о трехуровневой структуре искусствоведческой методологии отмечается объективность применения метода в рамках комплексного исследования регионального хорового искусства. Обозначено, что системный подход и структурный метод в сочетании с историческими процессами позволяют основательно исследовать музыкальную культуру определенного региона, а также анализировать ее составляющие, учитывая его специфику. Использование системного подхода определяется тем, что современная наука рассматривает музыкальную культуру как комплексное явление, при исследовании которого следует охватить значительный круг проблем.
Опираясь на основные субсистемы, такие как совокупность музыкальных ценностей региона, их сохранение и воспроизводство, отдельные субъекты культуры и социальные институты, можно раскрыть целостный образ хоровой культуры региона.
Исследование хоровой культуры определенного региона нуждается в применении принципов комплексно-интеграционного подхода, позволяющего осознать особенности взаимосвязи и взаимовлияния разнообразных явлений в художественной жизни в их проекцию непосредственно на хоровое музицирование. Комплексно-интеграционный подход объединяет в себе общенаучные и специальные методы исследования, в том числе культурологический, искусствоведческий, системный и междисциплинарный. Комплексное использование этих методов формирует взгляд на хоровое искусство в его различных проявлениях как социокультурный феномен, функционирующий в качестве подсистемы культуры региона и хоровой культуры нации.