У статті досліджено шлях становлення та розвитку ансамблевої творчості в Україні, який є доволі тривалим і складним, оскільки спочатку капели бандуристів не можна було назвати професійними, що пояснюється відсутністю їхньої належної підготовки. З часом музиканти вивчали нові техніки, поглиблювали свої знання, що призвело до створення професійного творчого колективу. Проаналізовано історію становлення ансамблевого виконавства на бандурі капелою, яка відрізняється неоднорідністю, адже таке мистецтво пройшло різні періоди творчого становлення, а саме: формування колективу; добір репертуару; визначення характерних рис виконавської діяльності. Розглянуто передумови та причини виникнення першого професійного мистецького колективу в Україні, керівником якого став Василь Ємець, а також окреслено його творчі особливості. Проаналізовано ключові аспекти, що зазначені у першому робочому статуті художньої капели кобзарів, зокрема: утворення кобзарської організації в Україні, яка повинна захищати кобзарське мистецтво та представляти сучасний революційний побут; розповсюдження серед населення ідей цінності та невичерпності кобзарського мистецтва, що є важливою складовою музичного мистецтва; пошук нових шляхів щодо розвитку кобзарського мистецтва, вдосконалення необхідних інструментів; організація кобзарських з’їздів; заснування школи, у якій навчатимуть грі на бандурі. Окреслено низку проблем, яка постала перед капелою в період її розвитку. Створення музики професійного рівня потребувало розширення інструментарію, поліпшення техніки гри на бандурі та багато іншого. У зв’язку з цим, підвищення майстерності капели відбувалося поступово і повільно за умов збільшення учасників колективу. Доведено, що ансамблеве виконавство в Україні формувалося з урахуванням значної кількості історичних, національних та мистецьких аспектів, які суттєво впливали на становлення мистецьких колективів, зокрема капели бандуристів.
In the article the way of becoming and development of ensemble work is investigational in Ukraine, which is protracted enough and difficult, as at first choirs of bandura-players can not be named professional, that explained by absence of their proper preparation. In course of time musicians studied new techniques, deepened the knowledge, that resulted in creation of professional creative collective. History of becoming of ensemble perfomance is analysed on a bandura by choir which differs in heterogeneity, in fact such art passed the different periods of the creative becoming, namely: forming of collective; selection of repertoire; determination of the personal touches of performance activity.
Pre-conditions and reasons of origin of the first professional artistic collective in Ukraine, the leader of which Vasilij Emec became, are considered, and also outlined his creative features. Key aspects which are marked in the first working regulations of artistic choir of kobza-players are analysed, in particular: formation of kobza-player organization in Ukraine which must protect a kobza-player art and present the modern revolutionary way of life; distribution among the population of ideas of value and inexhaustibility of kobza-player art which is the important constituent of musical art; search of new ways in relation to development of kobza-player art, perfection of necessary instruments; organization of kobza-player conventions; founding of school in which will teach to playing the bandura.
The row of problems, which appeared before choir in the period of her development, is outlined. Creation of music of professional level required expansion of tool, improvements of technique of playing the bandura and much other. In this connection, the increase of trade of choir took place gradually and slowly on conditions of increase of participants of collective. It is well-proven that ensemble performance in Ukraine formed taking into account the far of historical, national and artistic aspects which substantially influenced on becoming of artistic collectives, in particular choirs of bandura-players.
В статье исследован путь становления и развития ансамбльного творчества в Украине, который является достаточно длительным и сложным, поскольку сначала капеллы бандуристов нельзя было назвать профессиональными, что объясняется отсутствием их надлежащей подготовки. Со временем музыканты изучали новые техники, углубляли свои знания, что привело к созданию профессионального творческого коллектива. Проанализирована история становления ансамбльного исполнения на бандуре капеллой, которая отличается неоднородностью, ведь такое искусство прошло разные периоды творческого становления, а именно: формирование коллектива; отбор репертуара; определение характерных черт исполнительской деятельности. Рассмотрены предпосылки и причины возникновения первого профессионального художественного коллектива в Украине, руководителем которого стал Василий Емец, а также очерченно его творческие особенности. Проанализированы ключевые аспекты, которые отмечены в первом рабочем уставе художественной капеллы кобзарей, в частности: образование кобзарской организации в Украине, которая должна защищать кобзарское искусство и представлять современный революционный быт; распространение среди населения идей ценности и неисчерпаемости кобзарского искусства, которое является важной составляющей музыкального искусства; поиск новых путей относительно развития кобзарского искусства, совершенствования необходимых инструментов; организация кобзарских съездов; основание школы, в которой будут учить игре на бандуре. Очерчен ряд проблем, который появился перед капеллой в период ее развития. Создание музыки профессионального уровня требовало расширения инструментария, улучшения техники игры на бандуре и много других. В связи с этим, повышение мастерства капеллы происходило постепенно и медленно при условиях увеличения участников коллектива. Доказано, что ансамбльное исполнительское в Украине формировалось с учетом значительного количества исторических, национальных и художественных аспектов, которые существенно влияли на становление художественных коллективов, в частности капеллы бандуристов.