The thesis research contains a linguistic and methodological grounds of "press-dydactіcs" and "press-lynguodydactіcs" - new branches of teaching methodics. Using mass-media in complex with another studying materials will increase motivation in studying language. The mass communication materials in studying process will encourage and stimulate speech activities of students and increases its linguistic, communicatіve and land-scientific competence. A typology and structure of studies is proposed, based on mass-media materials for studies with students of different levels of knowledge of Ukrainian. Methods of complex involving of non-adapted mater і al s from mass communication sources are represented in system and are proposed to broaden the cultural memory of students.
Диссертационное исследование содержит лингвометодическое обоснование прессодидактики и прессолингводидактики - новых ответвлений в области методики преподавания. Использование СМИ в комплексе с другими учебными материалами повышает мотивацию изучения языка. Массовокоммуникационные материалы в учебном процессе стимулируют речевую деятельность обучаемых, повышает лингвистическую, коммуникативную и страноведческую компетенции. Предложена типология и структура занятий по материалам СМИ со студентами разного уровня владения украинским языком, системно представлены приемы комплексного вовлечения неадаптированных материалов из массовокоммуникационных источников для расширения культурной памяти учащихся.