Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Формування методичної компетентності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти в умовах інклюзивного середовища

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Васильєва, Галина Іванівна
dc.date.accessioned 2022-08-17T08:06:30Z
dc.date.available 2022-08-17T08:06:30Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Васильєва, Галина Іванівна. Формування методичної компетентності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти в умовах інклюзивного середовища : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Васильєва Галина Іванівна ; [наук. керівник Любарець Владислава Вікторівна] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2021. – 20 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37731
dc.description.abstract Проаналізовано стан розробленості проблеми формування методичної компетентності педагогічних працівників ЗЗСО в умовах інклюзивного середовища. Уточнено коло базових понять дослідження: «інклюзивне середовище; «методична компетентність педагогічних працівників ЗЗСО в умовах інклюзивного середовища». Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови формування методичної компетентності педагогічних працівників ЗЗСО в умовах інклюзивного середовища. Теоретично обґрунтовано структуру формування методичної компетентності педагогічних працівників ЗЗСО в умовах інклюзивної освіти: компоненти (гносеологічний, аксіологічний, праксеологічний, професійно-особистісний); визначено критерії (мотиваційно-ціннісний, когнітивно-творчий, рефлексивно-фасилітаційний), показники та рівні (репродуктивний, пошуково-евристичний, креативний) сформованості досліджуваної компетентності; побудовано модель формування методичної компетентності педагогічних працівників ЗЗСО в умовах інклюзивного середовища. Педагогічний експеримент підтвердив дієвість запропонованих педагогічних умов формування методичної компетентності педагогічних працівників ЗЗСО в умовах інклюзивного середовища. Подальшого наукового вивчення потребує обґрунтування та створення освітнього середовища дистанційної форми перепідготовки та підвищення кваліфікації формування методичної компетентності педагогічних працівників ЗЗСО в умовах інклюзивного середовища. uk
dc.description.abstract Analyzed the breakdown of the problem and the formation of the methodical competence of pedagogical workers of the SEI in the inclusive environment conditions. The structure of the formation of the methodical competence of pedagogical workers of the SEI in the inclusive environment conditions is theoretically outlined with structural components such as epistemological, axiological praxeological, professional and special. Clarified the number of basic concepts to understand the research: “inclusive environment; "Methodical competence of pedagogical workers of the SEI in the inclusive environment conditions." The state of elaboration of the problem of formation of methodical competence of pedagogical workers of SEI in the inclusive environment conditions is analyzed. The range of basic research concepts has been clarified: “inclusive environment; "Methodological competence of pedagogical workers of SEI in the inclusive environment conditions". For the first time theoretically substantiated and experimentally checked the pedagogical conditions of formation of methodical competence of pedagogical workers of SEI in the inclusive environmental; the structural components of formation of methodical competence of pedagogical workers of SEI in the conditions of the inclusive environment are theoretically defined: epistemological (adequate perception, comprehension, reflection, cognition and construction of process of inclusive training); axiological (subjective value position of teachers in an inclusive environment); praxeological (methodical knowledge, skills and experience of their application); professional-personal (professional psychological-pedagogical qualities) defined criteria (motivational-value, cognitive-creative, reflexive-facilitative), indicators and levels (reproductive, exploratory-heuristic, creative) of the formation of the studied competence; the model of formation of methodical competence of pedagogical workers of SEI in the conditions of the inclusive environment is constructed. The pedagogical experiment confirms the acting of proponated organizational-pedagogical community to form the methodical competence of the pedagogical workers of the SEI in the inclusive education conditions. For a given education there is a need for the establishment of the educational center of the distance form of retraining and the advancement of the quality of the methodical competence of pedagogical workers in the educational institutions in the inclusive environment conditions. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова uk
dc.subject професійна підготовка uk
dc.subject педагогічні працівники uk
dc.subject педагогічні умови uk
dc.subject методична компетентність uk
dc.subject інклюзивне середовище uk
dc.subject учні з особливими освітніми потребами uk
dc.subject заклад загальної середньої освіти uk
dc.subject professional training uk
dc.subject pedagogical workers uk
dc.subject pedagogical conditions uk
dc.subject methodical competence uk
dc.subject inclusive environment uk
dc.subject students with special needs uk
dc.subject secondary education institution uk
dc.title Формування методичної компетентності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти в умовах інклюзивного середовища uk
dc.title.alternative Formation of methodical competence of pedagogical workers in the inclusive environment conditions in secondary education institutions uk
dc.type Abstract uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics