Дисертація містить дослідження теоретичних та методичних, психолого-
педагогічних і науково-методологічних основ формування професійної
майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти.
Розроблено, обґрунтовано та верифіковано модель системи формування
професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації
освіти, яка спроектована як взаємозалежний та взаємообумовлений комплекс
підсистем: цільовій, методологічно-концептуальній, методично-організаційній,
інрегративно-змістовій та релевантній, які реалізовано у визначених умовах , а
саме – глобального виміру мобільності професійної майстерності викладачів,
соціального захисту глобальної демократизації сфери освіти, науки й
інноватики та сприятливого психолого-педагогічного клімату організації
формування професійної майстерності викладачів, що сформовано на
аксіологічній платформі людиноцентризму, студентоцентрованого навчання та
природовідповідності. Обґрунтовано та розроблено авторську концепцію
формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру
демократизації освіти. Сформульовано в авторському контексті тлумачення
понять «професійна майстерність викладачів», «демократизація освітнього
простору» та «демократизація освіти», «заклад освіти у глобальному вимірі демократизації освіти» та уточнено змістове наповнення понять –
«педагогічний дискурс», «інформаційно-комунікаційна (цифрова)
компетентність», «соціокультурна компетентність», «психолого-педагогічна
компетентність», «глобально-квалітологічна компетентність» викладачів.
Запропоновано оновлення структури та змісту професійної майстерності
викладачів; розроблено концептуально-стратегічну матрицю за методом
TILMAG формування професійної майстерності викладачів для глобального
виміру демократизації освіти з ідеальними елементами вирішення та
утворенням подібних асоціацій базових підходів і принципів. Обґрунтовано
стратегії структурно-логічного ланцюга реалізації глобальних перетворень для
гармонізації системи неперервної освіти. Педагогічний експеримент підтвердив
ефективність запропонованої системи формування професійної майстерності
викладачів для глобального виміру демократизації освіти .
Подальшого розвитку набули наукові положення педагогічних досліджень у
теоретичні та методичні аспекти фундаментально-філософської та конкретно-
наукової методології формування професійної майстерності викладачів для
глобального виміру демократизації освіти.
The dissertation contains research of theoretical and methodical,
psychological and pedagogical as well as scientific and methodological bases of
shaping teachers’ professional skill for global dimension of democratization of
education. The research develops, substantiates and verifies a model system of
formation of teachers’ professional skills for the global dimension of
democratization of education, which is designed as an interdependent and correlated
complex of subsystems: target, methodological and conceptual, methodological and
organizational, integrative and content as well as relevant, which are implemented
under the defined conditions, namely, a global dimension of mobility of teachers’
professional skills, social protection of global democratization of education, science
and innovation and favorable psychological and pedagogical climate of organization
of professional skills of teachers, formed on the axiological platform of humancenteredness,
student-centered learning and nature relevance.
The authorial concept of shaping teachers’ professional skills for the global
dimension of democratization of education on the basic concepts – adaptive
implementation, socialization, philosophical and methodological and rational
efficiency – is substantiated and developed.
The interpretation of the concepts of “teachers’ professional skills”,
“democratization of educational space” and “democratization of education”, “educational institution in the global dimension of democratization of education” is
formulated in the author's context and the content of concepts of “pedagogical
discourse”, “information and communication (digital) competence”, “socio-cultural
competence”, “psychological and pedagogical competence”, “global qualification
competence” of teachers is specified.
The update of the structure and content of professional skills of teachers for the
global dimension of democratization of education, which consists of existing
qualities, nature-appropriate abilities, professional-oriented abilities, professional
readiness, professional competence, development and skills of teachers, is proposed.
A conceptual and strategic matrix is developed based on the TILMAG method
for forming professional skills of teachers for global dimension of democratization of
education with ideal elements of the decision and formation of similar associations of
basic approaches and principles. The strategies of the structural and logical chain of
realization of global transformations for harmonization of the system of continuous
education are substantiated. The authorial interpretation of concepts is formulated.
The content and methodological modules of the integrative course of Global
Challenges of Democratization of Education are developed and implemented for
continuous training of teachers (socio-cultural organization of education; information
and technological mobility of teachers in the academic space; psychological and
pedagogical synergetics of professionalism; qualitological foundations of
scientometrics). The pedagogical experiment confirmed the effectiveness of the
proposed system of forming the professional skills of teachers for the global
dimension of democratization of education.
The scientific provisions of pedagogical research in the theoretical and
methodological aspects of the fundamental-philosophical and definite scientific
methodology of forming the professional skills of teachers for the global dimension of
democratization of education are further developed.