Дисертаційне дослідження присвячене актуальній проблемі формування
вокально-виконавського досвіду на засадах консолідаційного підходу, в якому
віддзеркалюються процесуальні та результативні аспекти професійної
підготовки та ступінь готовності студента до ефективної майбутньої
практичної діяльності. Здійснено узагальнення основних наукових позицій
щодо розуміння та тлумачення поняття «досвід», що дозволило виокремити
трактування цього феномена, що набуває логічного, мисленнєво-послідовного
тлумачення, а не лише інтуїтивно-пошукового характеру. З позиції виконаного
дослідження вокально-виконавський досвід майбутнього фахівця з музичного
мистецтва – це засвоєні особистістю способи відтворення музичних образів з
метою донесення їх до слухацької аудиторії, що акумулюють музичні
враження й переживання, а також музикознавчі, інтерпретаційні та методичні
компетенції, набуті в процесі вокально-художньої діяльності.
Структура вокально-виконавського досвіду майбутнього вчителя
музичного мистецтва охоплює такі критерії: мотиваційно-адаптаційний,
емоційно-регулятивний, творчо-продуктивний, оцінювально-
рефлексивний. За отриманими результати експериментальної перевірки
доведено ефективність запропонованої методики формування виконавського
досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі вокальної
підготовки на консолідаційній основі.
Формування вокально-виконавського досвіду майбутніх фахівців з
музичного мистецтва апробовано в перебігу етапів формувального
експерименту, а саме: адаптивно-пропедевтичного, емоційно-ціннісного,
усвідомленно-творчого та креативно-оцінного. Доведено, що поетапна
педагогічна робота з формування вокально-виконавського досвіду майбутніх
учителів музичного мистецтва на консолідаційній основі забезпечила
розвиток усіх компонентів досліджуваного феномена. Порівняння
діагностичних даних на контрольному етапі експериментальної роботи.
The dissertation research is devoted to the actual problem of formation of
vocal-performing experience on a consolidation basis, which reflects the procedural
and effective aspects of professional training and the degree of readiness of the
student for effective future professional activity. The main scientific positions on the
understanding and interpretation of the concept of "experience" have been
generalized, which allowed to single out the interpretation of this phenomenon,
which acquires a logical, thought-consistent interpretation, and not only intuitively
exploratory. From the standpoint of the study, the vocal-performing experience of
the future specialist in the art of music - is mastered by the individual ways of
reproducing musical images to convey them to the audience, accumulating musical
impressions and experiences, as well as musicological, interpretive and
methodological competencies acquired in the vocal artistic activity.
The structure of the vocal-performing experience of a future music teacher
includes the following criteria: motivational-adaptive, emotional-regulatory,
creative-productive, evaluative-reflexive. According to the results of the
experimental test, the effectiveness of the proposed method of forming the
performing experience of future music teachers in the process of vocal training on a
consolidation basis is proved.
The leading principles of formation of vocal-performing experience of future
teachers of music art are defined: the principle of reliance on the national educational
and professional heritage; the principle of historicism in the study of artistic and
aesthetic phenomena; the principle of systematicity and sequence of managerial
influences; the principle of interest and emotional enthusiasm for performance; the
principle of intensification of creative and executive activity; the principle of
projectivity; the principle of respect for the author's concept. It is proved that these
principles should be applied not in isolation, but on the basis of the consolidation
approach.
The developed professional and pedagogical model of formation of vocalperforming
experience of future teachers of musical art - from goal setting to
selection of approaches, principles, methods and means makes a full technological
cycle.
The levels of formation of vocal-performing experience of future music
teachers in the unity of structural components of this phenomenon are revealed.
According to the criterion characteristics of the formation of vocal-performing
experience, three levels of its functioning are distinguished, namely: higher
(professionally-mature), sufficient (performing-stable), satisfactory (unstableexpressive),
low (unimaginably-fragmentary).
Comparison of diagnostic data obtained in the ascertaining and final sections,
as well as identifying the dynamics of changes that occurred in students of the
experimental and control groups, concluded that the effectiveness of the proposed
method of forming vocal performance experience of future music teachers on a
consolidation basis.