Дисертація присвячена проблемі підготовки майбутніх учителів до
іншомовного професійного спілкування в початковій школі. Зміна ролі освіти в
сучасному світі, нагальна потреба постійно вчитися та вдосконалювати професійні
навички в умовах глобалізації, інтенсивність сучасного суспільства, економічні та
соціально-культурні процеси інтеграції сприяють розвитку іншомовної комунікації,
збільшенню професійних контактів, розширенню міжнародної співпраці та
мобільності. У зв'язку з цим зростає актуальність проблеми взаємодії фахівців за
допомогою іноземної мови, особливо тих, чия професійна діяльність пов'язана з
потребою постійно оновлювати та вдосконалювати свої знання, залучатись до
програм академічної мобільності. Зміни в комунікаційній системі призводять до
змін у системі цінностей, компетентності та культури цифрової епохи, сприяє
формуванню нових форм професійної комунікативної взаємодії в освітньому
середовищі, спонукає до переосмислення процесу та пошуку нових шляхів
реалізації принципів готовності майбутнього вчителя до навчання іноземних мов.
У процесі здійсненого аналізу психолого-педагогічної та методичної
літератури з проблеми дослідження зроблено висновок щодо їх орієнтованості на
вивчення аспектів підготовки майбутніх учителів до іншомовної професійної
комунікації в початковій школі, а також інноватизації освіти загалом, відтак
виявлено недостатню розробленість аспекту професійної підготовки вчителів
початкової школи до іншомовної професійної комунікації в початковій школі як у
теоретичному, так і методичному контекстах, що й зумовило необхідність
оптимізації вищезазначеного процесу.
Розтлумачено поняття «іншомовна професійна комунікація» як уніфікованої
характеристики особистості фахівця, яка включає загальні (інструментальні,
міжособистісні, системні) та фахові (психолого-педагогічна, іншомовна
комунікативна, лінгвокраїнознавча, лінгводидактична, полікультурна та
інноваційна) компетентності, взаємовплив яких сприяє оптимізації його професійної
діяльності.
Уточнено зміст поняття «підготовка до іншомовної професійної комунікації в
початковій школі», яке ми трактуємо як сукупність нових методик, організаційних форм, методів, прийомів, засобів навчання, спрямованих на формування в майбутніх
учителів готовності до іншомовної професійної комунікації в початковій школі і
мають вищий рівень активності суб’єктів освітнього процесу.
Визначено готовність майбутнього вчителя до іншомовної професійної
комунікації в початковій школі – структурне утворення особистості, що охоплює
мотиваційний, когнітивний, діяльнісний компоненти готовності, є результатом
професійної підготовки майбутніх учителів до іншомовної професійної комунікації
в початковій школі.
Обґрунтовано компоненти, критерії, показники та рівні сформованості
готовності майбутніх учителів до іншомовної професійної комунікації в початковій
школі. Такими компонентами було визначено: мотиваційний, когнітивний,
діяльнісний; критеріями: мотиваційно-адаптаційний, когнітивно-інформаційний та
діяльно-комунікативний. Відповідно до конкретизованих у тексті дослідження
показників було виокремлено такі рівні готовності майбутніх вчителів до
іншомовної професійної комунікації в початковій школі: недостатній, достатній,
середній та високий.
Експериментально перевірено запропоноване змістовно-методичне
забезпечення та доведено позитивну динаміку в процесі підготовки майбутніх
вчителів до іншомовної професійної комунікації в початковій школі.
The dissertation is devoted to the problem of preparation of future teachers for
foreign language professional communication in primary school. Changing the role of
education in the modern world, the urgent need to constantly learn and improve skills in
the context of globalization, the intensity of modern society, economic and socio-cultural
processes of integration contribute to the development of foreign language
communication, increase professional contacts, expand international cooperation and
mobility. In this regard, the urgency of the problem of interaction of specialists with the
help of a foreign language is growing, especially those whose professional activity is
associated with the need to constantly update and improve their knowledge, to be involved
in academic mobility programs. Changes in the communication system lead to changes in
the system of values, competencies and culture of the digital age, promotes the formation
of new forms of professional communication in the educational environment, encourages
rethinking the process and finding new ways to implement the principles of future
teachers' readiness to learn foreign languages.
In the process of analysis of psychological, pedagogical and methodological literature on the research problem, a conclusion was made about their focus on studying
aspects of future teachers' preparation for foreign language professional communication in
primary school, as well as innovation of education in general. professional communication
in primary school in both theoretical and methodological contexts, which necessitated the
optimization of the above process.
The concept of "foreign language professional communication" is explained as a
unified characteristic of the specialist's personality, which includes general (instrumental,
interpersonal, systemic) and professional (psychological-pedagogical, foreign language
communicative, linguistic, linguodidactic, multicultural and innovative) competence of his
activity.
The meaning of the concept "preparation for foreign language professional
communication in primary school" is clarified, which we interpret as a set of new
methods, organizational forms, methods, techniques, teaching aids aimed at forming future
teachers' readiness for foreign language professional communication in primary school
and have a higher level. activity of subjects of educational process.
The readiness of future teachers for foreign language professional communication in
primary school is determined – the structural formation of personality, which includes
motivational, cognitive, activity components of readiness, is the result of professional
training of future teachers for foreign language professional communication in primary
school. The components, criteria, indicators and levels of readiness of future teachers for
foreign language professional communication in primary school are substantiated. The
following components were defined: motivational, cognitive, activity; criteria of
motivational-adaptive, cognitive-informational and activity-communicative. According to
the indicators specified in the text of the study, the following levels of readiness of future
teachers for foreign language professional communication in primary school were
identified: insufficient, sufficient, secondary and high.
The proposed content and methodological support was experimentally tested and the
positive dynamics in the process of preparing future teachers for foreign language
professional communication in primary school was proved.