У дисертації розкрито проблему педагогічних умов формування крос-культурної компетентності майбутніх менеджерів готельного бізнесу. Вперше виокремлено, науково обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність педагогічних умов формування крос-культурної компетентності майбутніх менеджерів готельного бізнесу (пробудження мотивації до формування крос-культурної компетентності з урахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності у готельному бізнесі для саморозвитку впродовж кар’єрного зростання; створення методичного супроводу для забезпечення формування крос-культурної компетентності майбутніх менеджерів готельного бізнесу через змістове наповнення дисциплін циклу соціально-гуманітарної підготовки («Українська мова за професійним спрямуванням», «Психологія міжособистого спілкування», «Соціологія», «Історія культурної спадщини України»), професійної та практичної підготовки (« отельна індустрія», «Основи сервісу», «Поведінка споживача», «Управління якістю продукції та послуг у готельному-ресторанному господарстві», «Менеджмент готельно-ресторанного господарства», «Міжнародний туристський бізнес»); спрямування на практико-орієнтовану професійну підготовку через залучення стейкхолдерів в освітнє середовище з метою поглиблення та розширення можливостей удосконалення процесу формування крос-культурної компетентності, стимулюванні розвитку творчої самореалізації). Розроблено модель формування крос-культурної компетентності майбутніх менеджерів готельного бізнесу зі складовими її структури: цільовою (мета і завдання, які обумовлені соціальним замовленням); теоретико-методологічною (методологічні підходи, принципи та функції реалізації формування крос-культурної компетентності майбутніх менеджерів готельного бізнесу); процесуальною (технологія педагогічного коучингу формування крос-культурної компетентності з наповненням відповідного змісту, форм, методів і засобів освітнього процесу); результативною (структурні компоненти, критерії, показники та рівні сформованості крос-культурної компетентності майбутніх менеджерів готельного бізнесу, результат, яким сформованість крос-культурної компетентності майбутніх менеджерів готельного бізнесу).
The efficiency of pedagogical conditions of cross-cultural competence formation in future hotel business managers has been singled out, substantiated, and experimentally checked for the first time (awakening motivation for cross-cultural competence formation with account for the peculiarities of future professional activity in hotel industry for self-development during career advancement; creating methodical support to provide cross-cultural competence formation of future hotel industry managers through the content of the disciplines of the cycle of social and humanitarian preparation ("Ukrainian language for professional purposes", "Psychology of interpersonal communication", "Sociology", "History of cultural heritage of Ukraine"), professional and practical training ("Hotel industry", "Service fundamentals", "Consumer behavior", "Quality management of products and services in hospitality industry", "Management of hospitality industry", "International tourism business"); focusing on practice-oriented professional training through the involvement of stakeholders in educational environment in order to deepen and expand opportunities to improve the process of cross-cultural competence formation and stimulate creative self-realization development. A model of cross-cultural competence formation in future hotel business managers has been developed, which is presented in the unity of its target, theoretical-methodological, procedural, and effective constituents. The target constituent of the model includes a social order, which is expressed in the need for hotel business managers with established cross-cultural competence, able to establish relations between different cultural systems in the hotel industry to create unique competitive advantages in the international market. The model theoretical and methodological constituent includes methodological approaches (systemic, activity, personality development, competence, culturological); principles (motivation with account for the personality individuality, cross-cultural orientation of the educational process, mobility, emotionality, tolerance, creative realization); functions (information-oriented, regulatory, optimization and adaptation, motivation-developmental, socializing, communicative). The model procedural constituent includes the technology of pedagogical coaching of cross-cultural competence formation in future hotel business managers, content, forms, methods, and means. The model effective constituent contains the structural components, criteria, indices, and levels of cross-cultural competence formedness in future hotel business managers. The result is the formation of cross-cultural competence of future hotel business managers. Criteria (value-based and motivational, cognitive-conscious, professional and activity), indices, and levels (elementary, sufficient, and creative) of cross-cultural competence formation in future managers of hotel business are defined and diagnostic tools of their measurement are revealed. The cross-cultural competence formation in future hotel industry managers is considered as a process of acquiring the necessary views, statement of reasons, knowledge, and skills to prepare for the interaction of cultures, by mastering the algorithm of interpersonal interactions for effective professional activity in the hotel industry. The structural components of cross-cultural competence of future hotel business managers are theoretically substantiated. They include emotional and motivational (creation of emotional and motivational atmosphere of cross-cultural competence formation, involvement of higher education students in the world of values of cross-cultural interaction in selecting the significancy of value orientation system in hotel business); facilitation (reflection of professional and personal formation of personal qualities, skills that provide adequate self-esteem, self-regulation, self-awareness, ability to analyze and regulate relationships with other people, ability to comprehend and understand the value basis and significance of their professional activities); communicative and activity (the ability to establish professionally significant, professionally-oriented, subject-subjective relations with all participants of the hotel industry at the professional level).