У роботі здійснено філософсько-освітнє обґрунтування концептуальних основ та систематизацію актуальних імперативів підготовки професіоналів з інноваційної діяльності. Дослідження актуалізовано потребою підготовки професіоналів з інноваційної діяльності у межах послідовної концепції, положення якої відповідають вимогам часу та забезпечать конкурентоспроможність фахівців на сучасному етапі розвитку суспільства. Високий соціальний етос інновацій актуалізує потребу в підготовці спеціалістів, здатних реалізовувати повний цикл управління інноваційною діяльністю у визначеній сфері.
Обґрунтовано категоріальний апарат дослідження концептуальних основ підготовки професіоналів з інноваційної діяльності, проаналізовано історичну ґенезу інновації як соціокультурного феномену та концептуалізовано проблемне поле підготовки професіоналів з інноваційної діяльності. Визначено евристичні методологічні підходи дослідження та специфічне місце інноваційних процесів у сучасній соціокультурній динаміці. Здійснено конкретизацію особистісно-психологічних компетенцій та професійних вимог до фахівця з інноваційної діяльності, а також концептуалізовано особливості сучасного стану підготовки фахівців з інновацій в Україні та провідних країнах.
Досліджено досвід співпраці університетів і підприємств та оцінені його можливості щодо забезпечення актуальності змісту освіти з управління інноваціями. На підставі цього здійснено футурологічну оцінку перспектив розвитку вітчизняних освітніх програм підготовки професіоналів з інноваційної діяльності та запропоновано авторську модель підготовки професіоналів з інноваційної діяльності на основі порівняльного аналізу існуючих освітніх моделей українського освітнього простору.
Акцентовано увагу на необхідності зняття суперечності бінарної опозиції «традиція – інновація» в контексті модернізації освіти шляхом раціонального поєднання традицій та інновацій, зі збереженням дієвих підходів існуючої системи підготовки, проте, із залученням прогресивного досвіду, ефективність якого попередньо обґрунтована з використанням методологічних підходів філософії освіти. Показано, що для забезпечення ефективності підготовки професіоналів з інновацій, система освіти має якісно і гнучко адаптуватись до ринкових потреб; аксіологічним пріоритетом має стати інноваційна культура особистості; когнітивні стратегії підготовки фахівців потребують оновлення; теорія підготовки професіоналів має резонувати з безпосередньою практикою впровадження інновацій.
Виявлено, що проблемне поле феномена підготовки професіоналів з інноваційної діяльності перебуває в стані кристалізації: філософсько-освітня рефлексія продемонструвала, що до кінця ХХ ст. не існувало систем спеціальної підготовки до фахового провадження інноваційної діяльності.
The work carried out the philosophical and educational substantiation of the conceptual bases as well as systematization of topical imperatives of training of professionals on innovation activities. The research has been actualized by the need to train professionals on innovation within the framework of a consistent concept that meets the requirements of the time and will ensure the competitiveness of such specialists at the present stage of society's development. The research substantiated the categorical apparatus for researching of the conceptual bases of training of professionals on innovation activity as well as the historical genesis of the origination of innovation as a socio-cultural phenomenon was analyzed at the problem field of training of professionals on innovation activity. Author succeeded in substantiating of the heuristic methodological approaches of research as well as determining the specific place of innovation processes in contemporary socio-cultural dynamics. The concretization of personality-psychological competencies and professional requirements for a specialist in innovation activity was performed, as well as the conceptualization of the peculiarities of the current state of training of innovations specialists in Ukraine and the leading countries of the world.
The author examines the experience of cooperation between universities and enterprises and evaluates one’s ability to ensure the relevance of the content of education on innovation management. On this basis, it was possible to carry out a futurological assessment of the prospects for the development of national educational programs for the training of professionals in innovation activities, as well as to offer an author's model of training of professionals on innovation basing on comparative analysis of existing educational models of the Ukrainian educational space.