Досліджено теоретичні, методологічні аспекти формування екологічної свідомості (ЕС), шляхи, форми організації формування ЕС, педагогічні технології науково-дослідної діяльності еколого-естетичного виховання. Конкретизовано групи педагогічних технологій формування ЕС у старшокласників відповідно до місця їх реалізації: система проблемних завдань, імітаційні та рольові ігри, групові дискусії; колективні творчі справи учнів у сфері чуттєво-естетичного освоєння природних об'єктів засобами позакласної та позаурочної виховної роботи; просвітницька робота учнів серед населення, дослідження причин виникнення місцевих екологічних проблем. Відзначено виховний потенціал курсів іноземної мови у ВНЗ. Наведено форми позашкільної освіти. Розглянуто та охарактеризовано соціальні чинники процесу формування ЕС, впливу виховання та самовиховання на цей процес.
Рассмотрены и охарактеризованы социальные факторы процесса формирования экологического сознания (ЭС), влияние воспитания и самовоспитания на этот процесс. Исследованы теоретические, методологические аспекты формирования ЭС, педагогические технологии научно-исследовательской деятельности эколого-эстетического воспитания. Конкретизированы группы педагогических технологий формирования ЭС у старшеклассников в соответствии с местом их реализации, в частности: система проблемных задач, имитационные и ролевые игры, групповые дискуссии; коллективные творческие дела учащихся в сфере чувственно-эстетического освоения природных объектов средствами внеклассной и внеурочной воспитательной работы; просветительская работа учащихся среди населения, исследование причин возникновения местных экологических проблем. Отмечен воспитательный потенциал курсов иностранного языка в ВУЗ. Приведены формы внешкольного образования и воспитания.
In the article analysis theoretical, methodological aspects of environmental awareness, educational technology of ecological and aesthetic education.