Дисертаційне дослідження присвячено теоретико-експериментальному
вивченню проблеми розуміння як феномену підготовки майбутніх практичних
психологів до майбутньої професійної діяльності. Розкрито сутність поняття
«розуміння», вивчено основні механізми розуміння, форми, рівні, подано основні
характеристики розуміння: багатоплановість, інтегративність, складність,
багаторівневість, діалогічність, залежність від особливостей об’єкта й суб’єкта.
Досліджено психологічну ситуацію клієнта як об’єкт розуміння психолога в
умовах психологічного консультування. З позицій психологічної герменевтики
розглянуто її текстуальну природу, презентовано у вигляді текстуального простору.
У відповідності до текстуального простору ситуації психологічного консультування
створено цілісну систему прийомів розуміння психологічної ситуації клієнта.
Визначено критерії та показники рівнів розуміння психологічної ситуації
клієнта і сформованості прийомів розуміння психологічної ситуації клієнта,
розроблено й експериментально перевірено психодіагностичні процедури їхнього
дослідження. Досліджено особливості розуміння психологічної ситуації клієнта і
сформованості прийомів розуміння психологічної ситуації клієнта на різних етапах
професійної підготовки практичних психологів у ВНЗ. Визначено й обґрунтовано
психолого-педагогічні умови формування прийомів розуміння психологічної
ситуації клієнта, підвищення їхньої функціональності. Розроблено й апробовано
програму спецкурсу «Техніка розуміння психологічної ситуації клієнта»
The thesis is devoted theoretical and experimental study of the problem of understanding as the phenomenon of the preparation of future practical psychologists for their future career. The nature of the notion of “understanding” is revealed. The basic mechanisms and characteristics of understanding, its forms and levels are studied. The client's psychological situation as the object of the psychologist's understanding in the situation of psychological consultation is researched. From the point of view of Psychological Hermeneutics its textual nature which is represented in the form of textual space is considered. In correspondence with the textual space of the situation of psychological consultation the integral system of the techniques of understanding of the client's psychological situation is created. The criteria and indices of the levels of understanding of the client's psychological situation are defined; the psycho-diagnostic procedure of their research is worked out and experimentally tested. The peculiarities of understanding of the client's psychological situation and development of the techniques of understanding of
the client's psychological situation at different stages of the preparation of practical
psychologists are researched. Psychological and pedagogical conditions of formation
of the techniques of understanding of the client's psychological situation are defined
and grounded. The program of the course “The Techniques of Understanding of the
Client's Psychological Situation” is worked out and approved.
Диссертационное исследование посвящено теоретико-экспериментальному
изучению проблемы понимания как феномена подготовки будущих практических
психологов к профессиональной деятельности. Раскрыта сущность понятия
«понимание» как опосредствованного аналитико-синтетического процесса, который
состоит в предварительном выдвижении предположения относительно смысла
полученной информации, в выделении ее основных элементов и определении их
смыслов, в последующем объединении в единое целое и нахождении целостного
смысла информации. Изучены основные механизмы понимания, формы, уровни.
С точки зрения разных научных подходов даны основные характеристики
понимания: многоплановость, интегративность, сложность, многоуровневость,
диалогичность, зависимость от особенностей объекта и субъекта.
Изучена психологическая ситуация клиента как объект понимания психолога
в условиях психологического консультирования. С позиций психологической
герменевтики рассмотрена ее текстуальная природа, презентована в виде
текстуального пространства. В соответствии с текстуальным пространством
ситуации психологического консультирования создана целостная система
приемов понимания психологической ситуации клиента. Определены критерии и показатели уровней понимания психологической ситуации клиента, а также сформированности приемов понимания психологической ситуации клиента, разработаны и экспериментально проверены психодиагностические процедуры их исследования. Исследованы особенности понимания психологической ситуации клиента и сформированности приемов понимания психологической
ситуации клиента на разных этапах профессиональной подготовки практических
психологов в вузах. Определены и обоснованы психолого-педагогические
условия формирования приемов понимания психологической ситуации клиента,
повышения их функциональности. Разработана и апробирована программа
спецкурса «Техника понимания психологической ситуации клиента».