The given manuscript contains researches of theoretical basis of country study historical conditions of development and peculiarities of country study on the terrains of Precarpatia is defended. Methodology of using country study materials is under review during the classes, extracarricullar time and also the ways of its implementation in educational
and upbringing process of schools. It is provided that methodological provision in purposeful system of country study work can be an effective mean of renewed content of school historical education. Positive aspects of this methodology of using country study
materials during school upbringing process can be applied for elaboration of
conceptive principles of national upbringing of pupils nowadays.
Защищается рукопись, которая содержит исследования теоретических основ краеведения, исторические условия развития й особенности краеведения на Прикарпатье. Освещается методика использования краеведческих материалов на уроках, внеурочное время, а также пути их реализации в учебно-воспитательном процессе школ. Установлено, что методическое обеспечение в целеустремленной системе краеведческой работы может бить эффективным условием обновления школьного исторического просвещения. Положительные аспекты методики использования краеведческих материалов в учебно-воспитательном процессе школ могут быть применены для разработок концептуальных положений национального воспитания учеников в Украине на современном этапе.