У статті розглядається європейський досвід упровадження когнітивних технологій підвищення соціальної згуртованості в систему сучасної вищої освіти. Окрім упровадження принципів інклюзії, рівності в освіті, важливим фактором, що сприяє покращенню соціальної згуртованості, стабільності та єдності суспільства, є розвиток за допомогою освітніх когнітивних технологій трансверсальних компетенцій. Саме вони створюють умови для громадянського, публічного діалогу, ненасильницького типу комунікацій. Ці «навички ХХІ століття» є надзвичайно актуальними не тільки й не стільки для європейського суспільства, а й для нашої країни.
The article examines the European experience of implementation of cognitive technologies to improve social cohesion in the system of modern higher education. In addition to implementing the principles of inclusion, equity in education, an important factor for improving social cohesion, stability and unity of society is the development of using cognitive educational technology transversal competencies. They create the conditions for civil, public dialogue, non-violent type of communication. These "XXIst century skills" are extremely important not only for European society, but also for our country.