Освіта відіграє фундаментальну роль у націо та державотворчому розвиткові будьякого народу. Особливо важливими національно орієнтована освіта і просвітництво стають у періоди поневолення народу іноземними загарбниками та імперськими утвореннями. В історії України такі періоди надзвичайно тривалі. На прикладі таких постатей, як М. Пирогов, М. Драгоманов, І. Франко аналізується роль інтелігенції, її активна просвітницька та громадська діяльність у розвитку національної освіти за часів панування агресивних імперських ідеологій. Доводиться, що саме творчість і громадська позиція видатних особистостей багато в чому сприяла збереженню національнокультурної ідентичності українців. Зокрема, це відбувалося і завдяки освітнім і просвітницьким механізмам.
Education plays a fundamental role in the national and state development of any people.
Particularly important national-oriented education and enlightenment are at the time of the
enslavement of the people by foreign invaders and imperial entities. In the history of Ukraine such periods are very long. An example of such figures as N. Pirogov, M. Drahomanov, I. Franko analyzes the role of the intelligentsia, its active enlightenment and social activity in the development of national education under the rule of aggressive imperial ideologies. It is proved that it was precisely creativity and the social position of prominent personalities that greatly contributed to the preservation of the national-cultural identity of Ukrainians. In particular, this was due to the educational and educational mechanisms.