Аналізуються перспективи і напрями розвитку освіти незалежної української держави; автор обґрунтовує думку, що саме освіта (розум, інтелект) є тим стратегічним пріоритетом, від якого залежить майбутнє. Задля цього сама освіта має змінити власну організаційно-змістовну сутність – вона потребує любові, яка має стати тим принципом, що змінить нинішнє прагматично-байдуже ставлення до учня та школи й утвердить предметно зацікавлене відродження та розвиток освіти. Оновлена освіта підготує гармонійну й креативну особистість, здатну мислити і діяти відповідно до інноваційного типу прогресу, у який вступила нині людська цивілізація.
The prospects and directions of development of the education of an independent Ukrainian
state are analyzed; the author substantiates the idea that education itself (intellect,
intelligence) is the strategic priority on which the future depends. For this, education itself
should change its own organizational and content essence – it needs love, which should
become the principle that will change the current pragmatic and indifferent attitude towards
the student and school, and confirm the substantially interested renaissance and development of education. The renewed education will prepare a harmonious and creative personality capable of thinking and acting in accordance with the innovative type of progress that human civilization has entered.