«Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті» стала одним з найфундаментальніших документів у цій галузі в Україні на початку нового тисячоліття. Саме ця Доктрина дозволила визначити базові орієнтири, що спрямували українську освітню сферу на європейську інтеграцію та залучення західних навчальних стандартів. Водночас її реалізація не стала шляхом безперервних перемог. Процес утілення сформульованих принципів, цілей і пріоритетів виявився повним суперечностей і невдач, аналізу яких і присвячено дану статтю.
The “National Doctrine of Educational Development in the 21st Century” became one of
the fundamental documents in this field in Ukraine at the beginning of the new millennium.
It is this doctrine that allowed for the development of basic guidelines, directed the Ukrainian educational sector towards European integration and the attraction of Western educational standards. At the same time, its implementation did not become a path of continuous victories. The process of implementing the principles, goals and priorities formulated turned out to be full of contradictions and failures, which this article is devoted to the analysis of.