Стаття присвячена дослідженню альтернативних стратегій розвитку сучасної економічної освіти на рівні національних ВНЗ. Відстоюється позиція, згідно з якою голов ними орієнтирами такої освіти мають бути розвиток критичного та креативного мислення у нового покоління економістів. Стверджується ідея непродуктивності наслідування вже існуючих економічних стратегій та акцентується авторська позиція щодо вдосконалення змісту навчальних програм з економіки, зокрема пропонуються відповідні міждисциплінарні навчальні курси та надається їх короткий опис.
The article is devoted to the study of alternative development strategies in modern economic education at the level of national higher education institutions. According to advocated position, the key guides for such education should be development of critical and creative thinking for the new generation of economists. The idea of unproductiveness of existing economic strategies reconstruction is asserted and also emphasizes the author’s point of view regarding the improvement of economic curricula’s content, including appropriate interdisciplinary training courses and provide of their brief description.