Досліджується роль освіти у формуванні ціннісної архітектоніки особистості. Автор виходить із визнання освіти як механізму соціалізації особистості, її підготовки до життя в реальному суспільстві. У цьому контексті освіта забезпечує особистість знаннями, формує відповідні компетентності, виховує цінності. Визнаючи, що роль освіти за кожним сегментом є вагомою і незаперечною, автор наголошує на фундаментальному значенні освіти у формування ціннісної палітри особистості. Це пояснюється тим, що через систему освіти людина долучається до людських цінностей, норм, світогляду, культури. Вона формує своє внутрішнє єство, яке втілюється в характер і поведінку, зрештою, у спосіб буття відповідно до призначення людини. Процедура вибору цінностей залежить від політико-правової системи держави, освітньої системи й педагогічних традицій, що утвердились у конкретному суспільстві. На індивідуальному рівні вибір цінностей є складним світоглядним, психологічним та інтелектуальним процесом, який, зокрема, визначається діяльністю закладів освіти.
Тhe role of education in the formation of value architecture of the individual is studied.
The author proceeds from the recognition of education as a mechanism of socialization of
the individual, his preparation for life in real society. In this context, education provides the
individual with knowledge, forms appropriate competencies, nurtures values. Recognizing that the role of education in each segment is important and indisputable, the author emphasizes the fundamental importance of education in the formation of the value palette of personality. This is due to the fact that through the education system a person joins the system of human values, norms, worldview, culture. It forms its inner being, which culminates in character and behavior, ultimately, in the way of being in accordance with the purpose of man. The procedure for choosing values depends on the political and legal system of the state, the educational system and pedagogical traditions that have been established in a particular society. At the individual level, the choice of values is a complex ideological, psychological and intellectual process, which is also determined by the activities of educational institutions.