У статті подано аналіз результатів опитування різних груп респондентів – старшокласників, першокурсників та батьків щодо організації додаткового навчання (репетиторства) учнів закладів загальної середньої освіти. В останні десятиліття репетиторство стає більш масштабним і значимим в нашій країні. Водночас дослідження зарубіжних вчених свідчать про те, що не завжди додаткові заняття є ефективними. Визначальним фактором успішного навчання в школі є ставлення учнів до навчання, мотивація на отримання знань. В межах інституту репетиторства вирішуються такі завдання як індивідуальний підхід до навчання та додаткові заробітки для вчителя (викладача), оскільки ці заняття є платними. Результати опитування старшокласників щодо форм підготовки до іспитів свідчать про те, що вони використовують різні способи підготовки, найпопулярнішими з яких є заняття з репетиторами, самостійна підготовка та навчання в школі. Однак, третина учнів класу з хіміко-біологічним профілем щоденне навчання в школі не вважають засобом підготовки до ЗНО. Як показали результати опитування переважна більшість старшокласників, першокурсників та батьків переконані, що шкільної підготовки недостатнього для успішного складання зовнішнього незалежного оцінювання. Відповідно стільки ж респондентів вважають, що необхідно наймати репетиторів для підготовки до іспитів. Окрім того, дві третини дев’ятикласників міських шкіл вважають, що натепер для успішного складання державної підсумкової атестації їм також потрібні додаткові заняття. Дев’ятикласники сільської місцевості більше сподіваються на свої сили і половина з них вважає, що може підготуватися до державної атестації самостійно. Автор спробувала знайти відповіді на запитання щодо шляхів підвищення ролі школи на манімізації впливу репетиторства.
В статье представлен анализ результатов опроса различных групп респондентов – старшеклассников, первокурсников и родителей по впросам организации дополнительного обучения (репетиторства) учащихся учреждений общего среднего образования. В последние десятилетия репетиторство становится более масштабным и значимым в нашей стране. В то же время исследования зарубежных ученых свидетельствуют о том, что не всегда дополнительные занятия эффективны. Определяющим фактором успешного обучения в школе является отношение учащихся к обучению, мотивация на получение знаний. В рамках института репетиторства решаются такие задачи как индивидуальный подход к обучению и дополнительные заработки для учителя (преподавателя), поскольку эти занятия платные. Результаты опроса старшеклассников относительно форм подготовки к экзаменам свидетельствуют о том, что они используют различные способы подготовки, самыми популярными из которых являются занятия с репетиторами, самостоятельная подготовка и обучение в школе. Однако, треть учащихся класса с химико-биологическим профилем ежедневное обучение в школе не считают средством подготовки к ЕГЭ. Как показали результаты опроса подавляющее большинство старшеклассников, первокурсников и родителей убеждены, что школьной подготовки недостаточного для успешной сдачи внешнего независимого оценивания. Соответственно столько же респондентов считают, что необходимо нанимать репетиторов для подготовки к экзаменам. Кроме того, две трети девятиклассников городских школ считают, что на данный момент для сдачи государственной итоговой аттестации им также нужны дополнительные занятия. Девятиклассники сельской местности больше надеются на свои силы и половина из них считает, что может подготовиться к государственной аттестации самостоятельно. Автор попыталась найти ответы на вопросы о путях повышения роли школы на манимизации влияния репетиторства.
The article analyzes the results of a survey of different groups of respondents – upperclassmen, first-year students and parents regarding the organization of additional training (tutoring) of students of general secondary education. In recent decades, tutoring has become more extensive and significant in our country. At the same time, studies by foreign scientists indicate that additional classes are not always effective. The decisive factor for successful learning in school is the attitude of students to learning, motivation to acquire knowledge. Within the tutoring institute such tasks as individual approach to training and additional earnings for the teacher (teacher) are solved, as these classes are paid. The results of a survey of high school students about the forms of exam preparation indicate that they use different methods of preparation, the most popular of which are tutoring, self-study and schooling. However, one third of students with a chemistry - biological profile do not consider daily schooling a means of preparation for EIT. According to the survey results, the vast majority of upperclassmen, freshmen and parents are convinced that school preparation is insufficient to successfully complete an external independent assessment. Accordingly, as many respondents believe that it is necessary to hire tutors to prepare for the exams. In addition, two-thirds of 9th graders in urban schools believe that they now also need additional classes to successfully complete a state final assessment. Ninth-graders in the countryside are more reliant on their strength and half of them think they can prepare for state certification on their own. The author tried to find answers to questions about ways to increase the role of the school in minimizing the impact of tutoring.