Розкрито новий підхід до розв’язання питання навчання вправ з м’ячем учнів початкових класів на уроках фізичної культури. Визначено диференційований підхід як основний організаційно-педагогічний принцип фізичного виховання школярів, що дозволяє організувати вивчення вправ із м’ячем з урахуванням особливостей розвитку організму учнів 1-4 класів. Розкрито вплив психофізіологічних особливостей розвитку організму учнів молодших класів на результативність у вправах із м’ячем. Визначено організаційно-педагогічні умови успішної реалізації навчання вправ з м’ячем учнів початкової школи.
The new approach to solving the problem of exercising with the ball of junior school pupils at the lessons of physical culture is revealed. The differentiated approach as the basic organizational-pedagogical principle of physical education of schoolchildren is determined, which allows to organize the study of ball exercises taking into account the peculiarities of the development of the body of pupils of 1-4 classes. Disclose the effect of psycho-physiological characteristics of an body of junior school students of elementary grades on performance in the ball exercises. The organizational and pedagogical conditions of successful realization of training of exercises with a ball of pupils of junior classes are determined.