Стаття призначена формуванню компетентнісного професійного розвитку вчителів історичних дисциплін. У статті визначено місце історичних дисциплін у формуванні освітніх компетентностей слухачів системи післядипломної освіти, окреслено оптимальні способи та методи для формування історичної компетентності на заняттях із історичних дисциплін, а саме: особистісно - діяльнісного підходу, проблемного підходу в навчанні, теорії застосування інноваційних технологій. У подальшому варто звернути увагу на використання сучасних методів та інструментів під час формування професійних компетентностей у слухачів на заняттях із історичних дисциплін.
The article is intended for the formation of competent professional development of teachers of historical disciplines. The article defines the place of historical disciplines in forming the educational competencies of postgraduate students, outlines the optimal methods and methods for forming historical competence in classes from historical disciplines, namely: personality-activity approach, problem approach in teaching, theory of application of innovative technologies. In the future, it is worth paying attention to the use of modern methods and tools during the formation of professional competencies in listeners in class on historical disciplines.