Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теоретичні та методичні засади професійнопедагогічної підготовки викладачів професійнохудожніх дисциплін у закладах вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Колісник-Гуменюк, Юлія Ігорівна
dc.date.accessioned 2022-06-20T09:01:08Z
dc.date.available 2022-06-20T09:01:08Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Колісник-Гуменюк, Юлія Ігорівна. Теоретичні та методичні засади професійнопедагогічної підготовки викладачів професійнохудожніх дисциплін у закладах вищої освіти : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Колісник-Гуменюк, Юлія Ігорівна ; наук. консультант Литвин Андрій Віленович ; Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького Державна прикордонна служба України. – Хмельницький, 2020. – 586 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37321
dc.description.abstract У дисертації «Теоретичні та методичні засади професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у закладах вищої освіти» всебічно охарактеризовані теоретичні та методичні засади професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у закладах вищої освіти, представлено авторську систему професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін і багатоетапну методику формування професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін. Проаналізовано напрями розвитку однієї з важливих складових освітньої галузі – вищої художньо-педагогічної освіти та інноваційні зміни, викликані глибокою кризою і поступовим оновленням освітньої формації. З урахуванням нової парадигми освіти і сучасних методологічних підходів розглянуто теоретичні засади професійно-педагогічної підготовки викладачів на різних етапах і рівнях навчання. Зокрема, досліджено передумови, концептуально-методологічну основу та методологічні рівні підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін. Виявлено, що система підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у педагогічному ЗВО є цілеспрямованим, багатоаспектним, структурованим, упорядкованим динамічним комплексом професійного навчання, виховання та розвитку студентів художніх і педагогічних ЗВО, результатом якого є становлення їхньої професійно-педагогічної компетентності. Вона об’єднує відносно самостійні, але взаємопов’язані та взаємозумовлені підсистеми: гуманістичну (духовно-етичну, морально-виховну, соціально-гуманітарну, естетичну, просвітницьку); загальнокультурну (теоретико-методологічну, загальнонаукову та культурологічну); професійно-художню (фундаментальну, мистецько-наукову, культуротворчу, художньотворчу, дизайнерську й ужитково-виробничу, пошуково-дослідницьку); психолого-педагогічну (науково-педагогічну, фахово-методичну та науково-дослідну). А організація професійної підготовки студентів – майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін, базується на сукупності педагогічних принципів, зокрема специфічних – культуротворчості, художності, креативності, естетизації професійно-художнього навчання, духовно-естетичного саморозвитку, психологічної комфортності, інформатизації підготовки викладачів. Основна ідея дослідження ґрунтується на положенні про те, що в час інноваційних змін у соціально-економічному, науково-технічному та культурному житті викладачем професійно-художніх дисциплін має працювати цілісна, гармонійна особистість, здатна орієнтуватися в художньо-творчих аспектах життєдіяльності людини і гармоніювати з довкіллям. Успішне вирішення цієї проблеми можливе в разі цілеспрямованого підвищення якості загальнонаукової, соціально-гуманітарної, загальнопрофесійної та профільної (професійно орієнтованої) підготовки студентів відповідно до стандартів вищої освіти, педагогічних вимог, суспільних очікувань; оновлення змісту та вдосконалення методики підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін; упровадження у практику педагогічних і художніх закладів вищої освіти інтерактивного навчання як важливого чинника підвищення компетентності майбутніх педагогів художнього профілю. Концепція дослідження ґрунтується на провідних наукових положеннях педагогіки і психології, закономірностях і принципах освітнього процесу в художній галузі, які на методологічному, теоретичному та методичному рівнях визначають концептуальні засади вдосконалення педагогічної системи професійної підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін у педагогічних і художніх закладах вищої освіти, розвитку їхньої мотивації, рефлексивності та професійно-педагогічної компетентності. Методологічний концепт визначає наукове підґрунтя (філософський, загальнонауковий, конкретнонауковий і міждисциплінарний рівні) проблеми підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін, що досліджується з позицій феноменологічного, системного, компетентнісного, культурологічного, аксіологічного, інноваційного, контекстного, особистісно орієнтованого, гуманістичного, креативного, акмеологічного, діяльнісного підходів; передбачає розгляд освітнього процесу як складного багатоаспектного феномену, що зумовлює необхідність інтегрованого обґрунтування методологічної основи дослідження, побудови педагогічної моделі професійної підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін та розроблення методичного, технологічного та організаційного забезпечення реалізації нововведень у педагогічних і художніх закладах вищої освіти. Теоретичний концепт відображає цілісність аналізу та дослідження сукупності компонентів професійної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у ЗВО, що внутрішньо взаємопов’язані між собою і є основою для формулювання вихідних теоретичних основ системи професійної підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін як відкритої освітньої системи, що містить методологічно-цільовий, організаційно-процесуальний та діагностично-коригувальний структурні елементи (блоки). Удосконалення системи професійної підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін відповідно до освітніх потреб і вимог художньої галузі визначається сформованістю інноваційних стратегій ЗВО, широтою та інтенсивністю суб’єкт-суб’єктної взаємодії в інноваційному освітньому середовищі та рівнем творчого потенціалу науково-педагогічних працівників. Методичний концепт передбачає науково-прогностичне обґрунтування й упровадження запропонованих нововведень, розроблення методів і технологій проектування, реалізації, експертного оцінювання, експериментальної перевірки, моніторингу та коригування інновацій в освітньому середовищі педагогічних і художніх закладів вищої освіти, здійснення яких потребує належного рівня підготовленості науково-педагогічних працівників ЗВО та вмотивованості студентів, оновлення та структурування змісту професійної підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін у ЗВО відповідно до сучасних дидактичних вимог, традицій національної системи художньо-професійної освіти і світових науково-педагогічних тенденцій у цій ланці освіти, модернізації інформаційного та програмно-методичного забезпечення, оптимізації навчально-методичної діяльності, вдосконалення науково-дослідної та художньо-виставкового напрямів діяльності закладів, розроблення критеріїв, показників і рівнів професійно-педагогічної компетентності студентів. Інноваційні технології в навчанні майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін спрямовані на підвищення ефективності освітньої системи та її виходу на якісно новий рівень функціонування і мають ґрунтуватися на розумінні сутності художньо-педагогічної підготовки у ЗВО як системи, процесу, діяльності та результату – підготовки соціально активних, компетентних викладачів, здатних творчо діяти відповідно до змісту, форм, методів і засобів навчально-виховної роботи в художніх закладах освіти різного рівня та профілю. Викладені концептуальні положення стали підґрунтям для дослідження, яке полягало в підвищенні ефективності професійно-педагогічної підготовки та зростанні рівня професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін у ЗВО на основі: визначення сутності та структури професійно-педагогічної компетентності викладачів професійно-художніх дисциплін (мотиваційного, когнітивного, комунікативного, культуротворчого, художньо-творчого, аксіологічного, організаційно-педагогічного та рефлексивно-аналітичного компонентів), розроблення моделі (методологічно-цільовий, організаційно-процесуальний, діагностично-коригувальний блоки), обґрунтування педагогічних умов (урахування в навчанні особливостей творчої діяльності та індивідуально-професійного досвіду студентів; прищеплення педагогічних цінностей і позитивна мотивація майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін; спрямованість освітнього процесу на саморозвиток, самовдосконалення та самореалізацію студентів; широке застосування інноваційних освітніх технологій у підготовці майбутніх викладачів; неперервний моніторинг якості професійно-педагогічної підготовки студентів під час навчання у ЗВО) і концепції професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у закладах вищої освіти, а також багатоетапної методики формування їхньої професійно-педагогічної компетентності (мотиваційно-орієнтувальний, когнітивно-діяльнісний, творчо-реалізаційний етапи). Аналіз ефективності педагогічної системи професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін і розробленого організаційно-методичного забезпечення під час формувального етапу педагогічного експерименту засвідчив поліпшення якості навчання та виховання; формування пізнавальної активності; підвищення рівня професійно-педагогічної компетентності випускників; перетворення студентів у активних суб’єктів пізнання. Отже, доведено, що формування професійно-педагогічної компетентності викладачів професійно-художніх дисциплін буде ефективним, якщо цей процес здійснювати на основі авторської концепції та системи професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у закладах вищої освіти. Їхню професійно-педагогічну компетентність доцільно формувати поетапно, наскрізно реалізуючи на кожному етапі обґрунтовані педагогічні умови і враховуючи вимоги специфічних принципів. Результати дослідження дали змогу визначити перспективні напрями вдосконалення підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін у вітчизняних ЗВО. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що: уперше: обґрунтовано концепцію професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у ЗВО, що ґрунтується на сучасних положеннях педагогіки і психології, закономірностях і принципах освітнього процесу в художній галузі, які на методологічному, теоретичному та методичному рівнях визначають наукові засади формування їхньої професійно-педагогічної компетентності; розроблено систему та спроєктовано модель професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін (методологічно-цільовий, організаційно-процесуальний, діагностично-коригувальний блоки); обґрунтовано педагогічні умови професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін (урахування в навчанні особливостей творчої діяльності та індивідуально-професійного досвіду студентів; прищеплення педагогічних цінностей і позитивна мотивація майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін; спрямованість освітнього процесу на саморозвиток, самовдосконалення та самореалізацію студентів; широке застосування інноваційних освітніх технологій у підготовці майбутніх викладачів; неперервний моніторинг якості професійно-педагогічної підготовки студентів під час навчання у ЗВО); удосконалено: сутність і структуру професійно-педагогічної компетентності викладачів професійно-художніх дисциплін, як динамічної, інтегрованої сукупності знань, умінь, навичок, способів художньо-педагогічного мислення, сформованих педагогічних поглядів, ціннісних орієнтацій, інших професійно та соціально важливих якостей, що визначає здатність педагога ефективно провадити освітню діяльність у професійно-художніх закладах освіти різного профілю; діагностично-оцінний апарат дослідження (критерії, показники і рівні) сформованості професійно-педагогічної компетентності викладачів професійно-художніх дисциплін; подальшого розвитку набули: поняття «підготовка викладачів до професійно-педагогічної діяльності», «мистецька освіта», «художнє виховання», «культуротворчість», «культуротворче середовище ЗВО», «культуротворча компетентність»; специфічні принципи формування професійно-педагогічної компетентності викладачів професійно-художніх дисциплін (культуротворчості, художності, креативності, естетизації професійно-художнього навчання, духовно-естетичного саморозвитку, психологічної комфортності, інформатизації підготовки викладачів); перспективні напрями вдосконалення підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін у вітчизняних ЗВО. Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що створено та впроваджено в освітню практику художніх і педагогічних ЗВО: багатоетапну методику формування професійно-педагогічної компетентності викладачів професійно-художніх дисциплін (мотиваційно-орієнтувальний, когнітивно-діяльнісний і творчо-реалізаційний етапи) і відповідне організаційно-методичне забезпечення, яке охоплює: навчальні посібники «Психолого-педагогічні засади підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у закладах вищої освіти», «Методологічні основи професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін»; комплект навчально-методичного забезпечення «Інтерактивні методи навчання», «Модернізація освіти в сучасних умовах», «Інноваційні та інтерактивні технології навчання»; науково-методичну розробку «Теоретико-методологічні засади модернізації професійно-педагогічної освіти»; методичні рекомендації науково-педагогічним працівникам; методичні вказівки до модуля «Інноваційні та інтерактивні технології навчання», методичні вказівки до модуля «Модернізація освіти в сучасних умовах». uk
dc.description.abstract The thesis «Theoretical and methodical bases of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines at higher education institutions» comprehensively describes the theoretical and methodological principles of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines at higher education institutions (HEI), the author’s system of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines and a multi-stage methodics of formation of professional and pedagogical competence of future teachers of professional and artistic disciplines. The directions of the development of one of the important components of the educational branch – higher artistic and pedagogical education and the innovative changes caused by the deep crisis and gradual renewal of the educational formation are analyzed. Taking into account the new paradigm of the education and modern methodological approaches, the theoretical principles of teachers’ professional and pedagogical training at different stages and levels of education are considered. In particular, the preconditions, conceptual and methodological basis and methodological levels of training of teachers of professional and artistic disciplines are studied. It is revealed that the system of training of teachers of professional and artistic disciplines at pedagogical HEI is a purposeful, multifaceted, structured, and ordered dynamic complex of professional training, education and development of students of artistic and pedagogical HEI, the result of which is a formation of their professional and pedagogical competence. It unites relatively independent, but interconnected and interdependent subsystems: humanistic (spiritual and ethical, moral and educational, socio-humanitarian, aesthetic, educational); general cultural (theoretical and methodological, general scientific, culturological); professional and artistic (fundamental, artistic and scientific, cultural and creative, artistic-creative, designing and crafts manufacturing, researching); psychological and pedagogical (scientific and pedagogical, professional and methodical, scientific and researching). And the organization of professional training of students – future teachers of professional and artistic disciplines is based on the set of pedagogical principles, in particular specific ones – cultural creativity, artistry, creativity, aestheticization of professional and artistic training, spiritual and aesthetic self-development, psychological comfortability, informatization of teachers’ training. The main idea of the study is based on the statement that during the innovative changes in socio-economic, scientific-technical and cultural life, a teacher of professional and artistic disciplines should be a whole, harmonious personality, able to navigate in artistic and creative aspects of human life activity and to harmonize with the environment. Successful solution of this problem is possible in case of purposeful improving the quality of general scientific, socio-humanitarian, general professional and profile (professionally oriented) training of students in accordance with the standards of higher education, pedagogical requirements, public expectations; the content updating and improvement of the methods of training teachers of professional and artistic disciplines; interactive learning introduction into the practice of pedagogical and artistic higher education institutions as an important factor of increasing the competence of future teachers of artistic profile. The concept of the research is based on the leading scientific principles of pedagogy and psychology, laws and principles of the educational process in the field of art, which at the methodological, theoretical and methodical levels determine the conceptual foundations for improving the pedagogical system of professional training of future teachers of professional and artistic disciplines at pedagogical and artistic HEI, development of teachers’ motivation, reflexivity and professional and pedagogical competence. The methodological concept determines the scientific basis (philosophical, general scientific, specific scientific and interdisciplinary levels) of the problem of training teachers of professional and artistic disciplines, which is studied from the standpoints of phenomenological, systemic, competence, culturological, axiological, innovative, contextual, personality-oriented, humanistic, creative, acmeological and activity approaches; it involves the consideration of the educational process as a complex multi-aspect phenomenon, which determines the necessity of integrated justification of the methodological basis of the research, designing a pedagogical model of training of future teachers of professional and artistic disciplines and development of methodical, technological and organizational provisions for the implementation of innovations at pedagogical and artistic institutions of higher education. The theoretical concept reflects the integrity of the analysis and the research of the set of components of professional training of teachers of professional and artistic disciplines at HEI, which are interconnected and form the basis for formulating the initial theoretical foundations of training of future teachers of professional and artistic disciplines as an open educational system, that contains methodological and target, organizational-procedural and diagnostic-corrective structural elements (blocks). Improving the system of training of future teachers of professional and artistic disciplines in accordance with the educational needs and requirements of the artistic field is determined by the formation of innovative strategies of HEI, breadth and intensity of subject-subject interaction in innovative educational environment and the level of creative potential of research and teaching staff. The methodical concept includes scientific and prognostic substantiation and introduction of the offered innovations, development of methods and technologies of designing, realization, expert estimation, experimental check, monitoring and correcting of innovations in the educational environment of pedagogical and artistic institutions of higher education, implementation of which requires an appropriate level of training of scientific and pedagogical staff of HEI and students’ motivation, updating and structuring the content of training of future teachers of professional and artistic disciplines at HEI in accordance with modern didactic requirements, traditions of the national system of artistic and professional education and world scientific and pedagogical trends in this level of education, modernization of information and program-methodical maintenance, optimization of educational and methodical activity, improvement of research, artistic and exhibition activities of institutions, development of criteria, indicators and levels of students’ professional and pedagogical competence. Innovative technologies in the training of future teachers of professional and artistic disciplines are aimed at improving the efficiency of the educational system and its reaching a qualitatively new level of functioning and should be based on understanding the essence of artistic and pedagogical training at HEI as a system, process, activity and result – training of socially active, competent teachers, able to act creatively in accordance with the content, forms, methods and means of educational work at art educational institutions of different levels and profiles. The stated conceptual provisions became the basis for the research, aimed at increasing the efficiency of professional and pedagogical training and the level of professional and pedagogical competence of future teachers of professional and artistic disciplines at HEI on the basis of: determination of the essence and structure of professional and pedagogical competence of teachers of professional and artistic disciplines (motivational, cognitive, communicative, culture-forming, artistic and creative, axiological, organizational-pedagogical and reflexive-analytical components), designing of the model (methodological-target, organizational-processual, diagnostic-corrective blocks), substantiation of pedagogical conditions (taking into account the features of creative activity and individual-professional experience of students while teaching; inculcation of pedagogical values and positive motivation of future teachers of professional and artistic disciplines; focusing of educational process on students’ self-development, self-improvement and self-realization; widespread use of innovative educational technologies while training future teachers; continuous monitoring of the quality of students’ professional and pedagogical training during their study at HEI) and the concept of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines at higher education institutions, as well as multi-stage methods of forming their professional and pedagogical competence (motivational-orientational, cognitive-activity, creative-realization stages). The analysis of the effectiveness of pedagogical system of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines and developed organizational-methodical support during the formative stage of the pedagogical experiment showed the improvement of the quality of teaching and education; formation of cognitive activity; increasing the level of graduates’ professional and pedagogical competence; transformation of students into active subjects of cognition. Thus, it is proved that the formation of professional and pedagogical competence of teachers of professional and artistic disciplines will be effective if this process is carried out on the basis of the author’s concept and system of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines at higher education institutions. Their professional and pedagogical competence should be formed in stages, thoroughly implementing reasonable pedagogical conditions at each stage and taking into account the requirements of specific principles. The results of the study made it possible to identify perspective directions for improving the training of future teachers of professional and artistic disciplines at national HEI. The scientific novelty of the obtained results is that for the first time: the concept of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines at higher education institutions is substantiated, which is based on modern provisions of pedagogy and psychology, laws and principles of educational process in the artistic field, that at methodological, theoretical and methodical levels determine the scientific basis for teachers’ professional and pedagogical competence; the system is developed and the model of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines (methodological-target, organizational-procedural, diagnostic-corrective blocks) is designed; the pedagogical conditions of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines (taking into account the peculiarities of creative activity and students’ individual and professional experience while teaching; instilling pedagogical values and a positive motivation of future teachers of professional and artistic disciplines; orientation of educational process on students’ self-development, self-improvement and self-realization; wide application of innovative educational technologies while training future teachers, continuous monitoring of the quality of students’ professional and pedagogical training and learning during their study at higher education institutions) are substantiated; the essence and structure of professional and pedagogical competence of teachers of professional and artistic disciplines as a dynamic, integrated set of knowledge, skills, abilities, methods of artistic and pedagogical thinking, formed pedagogical views, values, other professionally and socially important qualities that determine the teacher’s ability to perform effectively educational activity at professional and artistic educational institutions of various profiles; diagnostic and evaluation apparatus of research (criteria, indicators and levels) of formation of professional and pedagogical competence of teachers of professional and artistic disciplines are improved; the concept of “teachers’ training for professional and pedagogical activity”, “artistic education”, “artistic development”, “cultural creativity”, “cultural environment of higher education institution”, “cultural competence”; specific principles of formation of professional and pedagogical competence of teachers of professional and artistic disciplines (cultural creativity, art, creativity, aesthetization of professional and artistic training, spiritual and aesthetic self-development, psychological comfort, informatization of teacher’s training); promising areas for improving the training of future teachers of professional and artistic disciplines at national institutions of higher education acquired further development. The practical significance of the obtained results is that: multi-stage method of forming professional and pedagogical competence of teachers of professional and artistic disciplines (motivational-orientational, cognitive-activity and creative-realization stages) and the corresponding organizational and methodical support, which include: textbooks “Psychological and pedagogical principles of training teachers of professional and artistic disciplines at higher education institutions”, “Methodological bases of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines”; set of educational and methodical support “Interactive teaching methods”, “Modernization of education in modern conditions”, “Innovative and interactive learning technologies”; scientific and methodical textbook “Theoretical and methodological principles of modernization of professional and pedagogical education”; methods recommendations for scientific and pedagogical workers; methods instructions to the module “Innovative and interactive learning technologies”, methods instructions to the module “Modernization of education in modern conditions” are created and implemented into the educational practice of artistic and pedagogical institutions of higher education uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавництво Національної академії ДПСУ uk
dc.subject освіта uk
dc.subject професійно-педагогічна підготовка uk
dc.subject викладачі uk
dc.subject професійно-художні дисципліни uk
dc.subject заклади вищої освіти uk
dc.subject професійно-педагогічна компетентність uk
dc.subject освітній процес uk
dc.subject інновації uk
dc.subject інтерактивні технології uk
dc.subject education uk
dc.subject professional and pedagogical training uk
dc.subject teachers uk
dc.subject professional and artistic disciplines uk
dc.subject higher education institutions uk
dc.subject professional and pedagogical competence uk
dc.subject educational process uk
dc.subject innovations uk
dc.subject interactive technologies uk
dc.title Теоретичні та методичні засади професійнопедагогічної підготовки викладачів професійнохудожніх дисциплін у закладах вищої освіти uk
dc.title.alternative Theoretical and methodical bases of professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines at higher education institutions uk
dc.type Dissertation uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу