У статті здійснено обґрунтування проблеми оптимізації методичної підготовки майбутніх учителів музики на основі підвищення ефективності її організаційно-управлінських механізмів. В результаті аналізу протиріч сучасної мистецької освіти крізь призму контекстного підходу було з’ясовано, що вагомими чинниками успішності в оволодінні студентами методикою викладання музичного мистецтва
є етапність, конвергентність, комплексність, інтегративність та концентричність педагогічної взаємодії учасників навчального процесу у всій сукупності зовнішніх і внутрішніх організаційно-управлінських факторів.
В статье обоснована проблема оптимизации методической подготовки будущих учителей музыки на основе эффективности ее организационно-управленческих механизмов. В результате анализа противоречий современного художественного образования через призму контекстного подхода было выяснено, что существенными показателями успешности в овладении студентами методикой
преподавания музыкального искусства есть этапность, конвергентность, комплексность, интегративность и концентричность педагогического взаимодействия участников образовательного процесса во всей совокупности внешних и внутренних организационно-управленческих факторов.
The problem of methodical preparation of future music teachers on the basis of efficiency of organizational and managerial mechanisms have not yet been the subject of special studies. This constrains the solution of the contradictions which objectively have a place in educational practice. The article purpose is to analyze the contradictions of musical-pedagogical training and identifying organizational and managerial factors of methodological arsenal for future music teachers. Organizational field of art education is a collective management system and the pedagogical, educational
resources and ways to focus efforts to improve the quality of the educational activities of all participants of pedagogical process. The results of scientific research showed that organization and management are aimed at creation of decisions of the joint activity of educational process participants to achieve optimal results that ensure the formation,
stabilization, optimal functioning and required development of a system in accordance with the intended target. A significant indicator of organizational-managerial optimality of methodical teachers training should consider the extent to which the contextual approach in all of its meaningful and functional manifestations. In our time takes on a significant role and practical value, and methodical context of the training sessions as a kind of artistic and educational environment, this becomes productive professional-practical orientation of the teachers' personality. Methods of musical teaching involve sequencing, convergence, complexity, integrity and concentricity of the pedagogical interaction. These factors constitute the external and internal components. The use of this technique in real pedagogical situations creates the opportunity for the development of creative
qualities: independence, initiative, activity. The appropriate forms, methods and ways of activities contribute to the formation of professional interests of students and their individual motivation. The appropriate forms, methods and ways of activities contribute to the formation of professional interests of students and their individual motivation.