В диссертации проанализированы психологические, социальные и дидактические предпосылки, а также перспективы использования групповых форм работы на уроке иностранного языка. Предложены лингвистические задачи в качестве материала
для групповой интеракции учащихся, разработана типология лингвистических задач и критерии их адекватности групповой работе. Экспериментально исследованы психологические особенности процесса группового решения лексических и
грамматических задач, а также разработаны практические рекомендации по эффективном у использованию системы лингвистических задач на начальном этапе обучения иностранному языку в средней школе.
The thesis analyzes psychological,social and didactic preconditions as well as prospects of the use of group forms in the foreign language class, activities. Some linguistic problems are suggested as a supporting material for the group interaction of pupils; the typology of linguistic problems and the criteria of their adequacy for the needs of group teaching are elaborated . Psychological peculiarities of the process of lexical and grammatical problem solution in groups are revealed through experim ents. Practical advice on the efficient use of the system of linguistic problems within the elementary level of foreign language studies are also worked out.