The article is dedicated to the investigation of the ways of communicative competence formation. Existing psychological
and pedagogical approaches to the definition of language psychological barriers are analyzed. An explanation of the concept
of “communication barrier” and the reasons for its occurrence are given. The causes of speech anxiety are considered. The factors
that determine the difficulty in producing spontaneous foreign language and the causes of language psychological barriers
in students of higher technical institutions are revealed. It is noted that the causes of the language barrier are closely linked
to low self-esteem, fear of having to speak a foreign language, negative previous experience of learning a foreign language,
lack of motivation to learn a language; unwillingness to overcome language difficulties independently, unwillingness to make
mistakes in front of the group; fear of causing laughter or disapproval, inability to apply knowledge in real communication
situations, etc. The leading role of the teacher in overcoming obstacles in learning a foreign language is emphasized. The process
of learning a foreign language in technical universities has its own specificity and requires constant student motivation.
The recommendations on the organization of the educational process in a foreign language, taking into account the factor
of the language barrier are given: systematic support by the teacher of a favorable psychological atmosphere, taking into
account the individual characteristics of students, improving their self-esteem, choosing the right educational strategy, etc. The
possibilities of using communicative games, speech formulas, technology of edutainment, as a means of overcoming the communicative
barrier in learning a foreign language are also considered. The author concludes that overcoming language barriers is
an important prerequisite for students to successfully acquire a foreign language competence.
Стаття присвячена дослідженню шляхів формування комунікативної компетентності. Проаналізовано поширені
психолого-педагогічні підходи до визначення мовно-психологічних бар’єрів. Визначено поняття “комунікаційний
бар’єр”, причини його виникнення. Розглянуто причини мовленнєвої тривоги. Виявлено чинники, що визначають
складність формування спонтанної іноземної мови та причини мовно-психологічних бар’єрів у студентів вищих
технічних закладів. Зазначається, що причини мовного бар’єра тісно пов’язані з низькою самооцінкою, страхом перед
необхідністю володіння іноземною мовою, негативним попереднім досвідом вивчення іноземної мови, відсутністю
мотивації до вивчення мови; небажанням самостійно долати мовні труднощі, небажанням робити помилки перед
групою; страх викликати сміх або несхвалення, невміння застосувати знання в реальних ситуаціях спілкування
тощо. Підкреслено провідну роль учителя в подоланні перешкод у вивченні іноземної мови. Процес вивчення іноземної
мови в технічних вишах має свою специфіку і потребує постійної мотивації студентів. Надані рекомендації щодо
організації навчального процесу іноземною мовою з урахуванням чинника мовного бар’єра, як-от: систематична
підтримка вчителем сприятливої психологічної атмосфери, урахування індивідуальних особливостей студентів,
удосконалення їхньої самооцінки, позитивна оцінка та створення позитивного навчального іншомовного середовища,
вибір правильної освітньої стратегії тощо. Розглянуто можливості використання комунікативних ігор, мовленнєвих
формул, технології навчання як засобу подолання комунікативного бар’єра у вивченні іноземної мови. Автор доходить
висновку, що подолання мовних бар’єрів є важливою передумовою успішного набуття іноземними студентами
іншомовної компетенції.