У статті обґрунтовано доцільність розгляду проблеми доступності освітнього середовища для глухих та напів-
глухих осіб у контексті забезпеченням їхніх особливих комунікативних потреб, які визначаються як сукупність комуні-
кативних передумов, створення яких є необхідним для успішності здобуття освіти глухими та напівглухими особами.
Обґрунтовано визначення комунікативної доступності як якісної характеристики освітнього середовища. Створення
комунікативно доступного освітнього середовища передбачає налагодження функціональних механізмів комунікації
глухого або напівглухого здобувача освіти з іншими суб’єктами освітнього процесу шляхом усунення освітніх комуні-
кативних бар’єрів через узгодження комунікативних умов освітнього середовища з індивідуальними комунікативними
можливостями здобувача освіти.
Наголошено на динамічному характері комунікативних потреб та запропоновано уточнювати це поняття як
“актуальні комунікативні потреби”. Запропоновано класифікувати комунікативні потреби на дві класифікаційні гру-
пи – індивідуальні та колективні.
Розкрито уявлення про комунікативні можливості глухих та напівглухих здобувачів освіти як ієрархічно-рівне-
ву систему комунікативних здатностей: перший, змістовий рівень системи представлений мовно-комунікативними
здатностями; другий, процесуальний рівень системи – мовленнєво-комунікативними здатностями; третій, компенса-
ційний рівень системи – комунікативно-адаптувальними здатностями. Обґрунтовано, що відповідно до індивідуаль-
них особливостей системи комунікативних можливостей здобувача освіти необхідно створити відповідні комуніка-
тивні умови в освітньому середовищі, які є комплексом комунікативних засобів, які застосовуються в закладі освіти
для комунікації із глухими та напівглухими здобувачами в освітньому процесі.
The article substantiates the expediency of considering the problem of accessibility of the educational environment for
deaf and hard-of-hearing persons in the context of ensuring their special communicative needs, which are determined as a set
of communicative prerequisites, the creation of which is necessary for the success of the education with deaf and hard-of-hearing
learners. The article substantiates the definition of communicative availability as a qualitative characteristic of the educational
environment. The creation of a communicatively accessible educational environment provides for the establishment
of functional mechanisms of communication of deaf or hard-of-hearing learners in the educational process by eliminating educational
communicative barriers through bringing the communicative conditions of the educational environment to individual
communicative capabilities of education.
It is emphasized the dynamic nature of communicative needs of deaf and hard-of-hearing learners, and it is proposed to
specify this concept as “actual communicative needs”. It is proposed to classify communicative needs in two classification
groups – individual and collective communicative needs.
The article is revealed an idea of the communicative capabilities of deaf and hard-of-hearing learners as a hierarchical-
level system of communicative capabilities. The first content level of the system represents the language-and-communicative
capabilities; the second procedural level of the system represents the speech-communicative abilities; the third compensation
level of the system embodies the communicative-and-adaptive capabilities. It is substantiated that in accordance with the individual
characteristics of the system of communicative capabilities of deaf and hard-of-hearing learners, it is necessary to create
appropriate communicative conditions in the educational environment, which are a complex of communicative settings that are
used in the establishment of education for communication with deaf and half-of-hearing persons in the educational process.