Публікація: Концепція комунікативної доступності освітнього середовища для глухих та напівглухих здобувачів освіти
Вантажиться...
Дата
Автори
Замша, А. В.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавничий дім «Гельветика»
Анотація
У статті обґрунтовано доцільність розгляду проблеми доступності освітнього середовища для глухих та напів-
глухих осіб у контексті забезпеченням їхніх особливих комунікативних потреб, які визначаються як сукупність комуні-
кативних передумов, створення яких є необхідним для успішності здобуття освіти глухими та напівглухими особами.
Обґрунтовано визначення комунікативної доступності як якісної характеристики освітнього середовища. Створення
комунікативно доступного освітнього середовища передбачає налагодження функціональних механізмів комунікації
глухого або напівглухого здобувача освіти з іншими суб’єктами освітнього процесу шляхом усунення освітніх комуні-
кативних бар’єрів через узгодження комунікативних умов освітнього середовища з індивідуальними комунікативними
можливостями здобувача освіти.
Наголошено на динамічному характері комунікативних потреб та запропоновано уточнювати це поняття як
“актуальні комунікативні потреби”. Запропоновано класифікувати комунікативні потреби на дві класифікаційні гру-
пи – індивідуальні та колективні.
Розкрито уявлення про комунікативні можливості глухих та напівглухих здобувачів освіти як ієрархічно-рівне-
ву систему комунікативних здатностей: перший, змістовий рівень системи представлений мовно-комунікативними
здатностями; другий, процесуальний рівень системи – мовленнєво-комунікативними здатностями; третій, компенса-
ційний рівень системи – комунікативно-адаптувальними здатностями. Обґрунтовано, що відповідно до індивідуаль-
них особливостей системи комунікативних можливостей здобувача освіти необхідно створити відповідні комуніка-
тивні умови в освітньому середовищі, які є комплексом комунікативних засобів, які застосовуються в закладі освіти
для комунікації із глухими та напівглухими здобувачами в освітньому процесі.
The article substantiates the expediency of considering the problem of accessibility of the educational environment for deaf and hard-of-hearing persons in the context of ensuring their special communicative needs, which are determined as a set of communicative prerequisites, the creation of which is necessary for the success of the education with deaf and hard-of-hearing learners. The article substantiates the definition of communicative availability as a qualitative characteristic of the educational environment. The creation of a communicatively accessible educational environment provides for the establishment of functional mechanisms of communication of deaf or hard-of-hearing learners in the educational process by eliminating educational communicative barriers through bringing the communicative conditions of the educational environment to individual communicative capabilities of education. It is emphasized the dynamic nature of communicative needs of deaf and hard-of-hearing learners, and it is proposed to specify this concept as “actual communicative needs”. It is proposed to classify communicative needs in two classification groups – individual and collective communicative needs. The article is revealed an idea of the communicative capabilities of deaf and hard-of-hearing learners as a hierarchical- level system of communicative capabilities. The first content level of the system represents the language-and-communicative capabilities; the second procedural level of the system represents the speech-communicative abilities; the third compensation level of the system embodies the communicative-and-adaptive capabilities. It is substantiated that in accordance with the individual characteristics of the system of communicative capabilities of deaf and hard-of-hearing learners, it is necessary to create appropriate communicative conditions in the educational environment, which are a complex of communicative settings that are used in the establishment of education for communication with deaf and half-of-hearing persons in the educational process.
The article substantiates the expediency of considering the problem of accessibility of the educational environment for deaf and hard-of-hearing persons in the context of ensuring their special communicative needs, which are determined as a set of communicative prerequisites, the creation of which is necessary for the success of the education with deaf and hard-of-hearing learners. The article substantiates the definition of communicative availability as a qualitative characteristic of the educational environment. The creation of a communicatively accessible educational environment provides for the establishment of functional mechanisms of communication of deaf or hard-of-hearing learners in the educational process by eliminating educational communicative barriers through bringing the communicative conditions of the educational environment to individual communicative capabilities of education. It is emphasized the dynamic nature of communicative needs of deaf and hard-of-hearing learners, and it is proposed to specify this concept as “actual communicative needs”. It is proposed to classify communicative needs in two classification groups – individual and collective communicative needs. The article is revealed an idea of the communicative capabilities of deaf and hard-of-hearing learners as a hierarchical- level system of communicative capabilities. The first content level of the system represents the language-and-communicative capabilities; the second procedural level of the system represents the speech-communicative abilities; the third compensation level of the system embodies the communicative-and-adaptive capabilities. It is substantiated that in accordance with the individual characteristics of the system of communicative capabilities of deaf and hard-of-hearing learners, it is necessary to create appropriate communicative conditions in the educational environment, which are a complex of communicative settings that are used in the establishment of education for communication with deaf and half-of-hearing persons in the educational process.
Опис
Ключові слова
комунікативна доступність, особливі освітні потреби, глухі здобувачі освіти, комунікативні можливості особи, communicative accessibility, special educational needs, deaf learners, communicative capabilities
Бібліографічний опис
Замша, А. В. Концепція комунікативної доступності освітнього середовища для глухих та напівглухих здобувачів освіти / А. В. Замша // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Вип. 84 (т. 1). – С. 72-75. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.84.1.16.