9 scientific works, which consist analysis of state of teaching of selfservicing works of blind pupils 5-10 forms. It was determined, thet effectivity of formation of knowledge and skills in service works of pupils will be increased, when the matter of the teaching process
would be correspond to psychophysical conditions of pupils, that is possible when the special technology of prepearing lessons of selfservicing works and the system of auxiliary outclasses are in use. The inculcation of the proposed pedagogical conditions of the
teaching of the selfservicing works is carried out into correctional practice of school for blind. Also the facts of their efficiency are cited.
Защищается 9 научных работ, которые содержат анализ состояния обучения обслуживающему труду слепых учащихся 5-10 классов. Установлено, что повышение эффективности формирования знаний и умений бытового труда у учащихся возможно при приведении в соответствие содержания обучения психофизическим возможностям учащихся, при использовании специальной. технологии урока обслуживающего труда и системы вспомогательных
мероприятий во внеклассной работе. Осуществлено внедрение предложенных педагогических условий обучения обслуживающему труду в практику коррекционной работы школ для слепых, приводятся данные об эффективности их применения.