В диссертации исследуется функционально-коммуникативний принцип формирования языковой личности. Определяются психологические, социальные и культурологические факторы, влияющие на общее развитие человека. Особое внимание уделяется лингвистическому основанию и структуированию речевой деятельности, ее главным факторам, что по зволяет квалифицировать общение как активную деятельность личности. Методом исследования является функционально-коммуникативний, что позволяет изучить функциональную сторону языкового материала, выделить главные коммуникативные единицы, определить содержание учебного материала для но сителей украинского языка, родственного или иностранного и внедрить его в учебный процесс.
In the dissertation there is investigated the functionallycommunicative principle of the formation of a language person. There are determined the psychological, social and culturological factors affecting the common development of a human being. Particular attention is paid to both the linguistic founding and structuring of the speech activity, to its principal factors, that lets to qualify the communication as an active activity of a person. The investigation method is the functionally-communicative method, that lets to study the functional side of the language material, to distinguish the main communicative units, to determine the contents of educational material for the Ukrainian language bearers, of an allied or foreign language and to implement it into the educational process.