Дисертація присвячена проблемі розробки й впровадження сучасної методики художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва у навчально-виховний процес вищого педагогічного навчального закладу. Проаналізовано проблему художньої підготовки вчителя у теорії та практиці роботи вищих педагогічних навчальних закладів; розглянуто зміст художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя; розкрито сутність та специфіку навчання основ мистецтва графіки в курсі «Теорія і практика графіки»; обґрунтовано змістове наповнення складових навчально-пізнавальної та художньо-творчої діяльності студентів. Виявлено, що для ефективного професійного становлення майбутніх учителів образотворчого мистецтва вагомою педагогічною умовою є переорієнтація організаційно-методичних засад художньо-графічної підготовки на основі теорії управління педагогічними процесами. Водночас з’ясовано, що методика художньографічної підготовки студентів на заняттях з академічної дисципліни «Теорія і практика графіки» потребує наукового перегляду. Теоретично обґрунтовано та розроблено організаційно-методичну модель художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. В її основу покладено комплекс методичного забезпечення освітнього вектора «навчання – пізнання – учіння – творчість» для студентів вищих педагогічних навчальних закладів; визначено компоненти, показники, критерії, виявлено рівні художньо-графічної підготовки студентів; удосконалено зміст, форми та методи викладання дисципліни «Теорія і практика графіки», а також структуру управління педагогічним процесом художньо-графічної підготовки студентів; створено інноваційну методику художньо-графічної підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва відповідно до вимог Болонської угоди. Проведений кількісний статистичний аналіз результатів формувального експерименту виявив позитивну динаміку в якісних рівнях художньо-графічної підготовленості студентів за гностичним, праксиологічним та оціннорегулятивним критеріями. Отримані результати свідчать, що упровадження означеної моделі до структури й змісту професійної навчання студентів основам мистецтва графіки сприяло осучасненню методики та підвищенню рівня художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва.
Диссертация посвящена проблеме разработки и внедрения в учебновоспитательный процесс высшего педагогического учебного заведения современной методики художественно-графической подготовки будущего учителя изобразительного искусства.
Проанализирована проблема художественной подготовки учителя в теории и практике работы ВПУЗ, содержание художественно-графической подготовки будущего учителя, раскрыта сущность и специфика обучения основам искусства графики в курсе преподавания дисциплины «Теория и практика графики», обоснованно содержательную структуру составляющих учебно-познавательной и художественно-творческой деятельности студентов.
Выявлено, что для эффективного профессионального становления будущих учителей изобразительного искусства весомым педагогическим условием является переориентация организационно-методических основ художественно- графической подготовки будущих учителей изобразительного искусства на основе теории управления педагогическими процессами. В то же время, установлено, что методика художественно-графической подготовки студентов на занятиях по академической дисциплине «Теория и практика графики» требует научного пересмотра.
Теоретически обоснована и разработана организационно-методическуя модель художественно-графической подготовки будущего учителя изобразительного искусства, в основу которой положен комплекс методического обеспечения образовательного вектора «обучение – познание – учения – творчество» студентов высших педагогических учебных заведений; определены компоненты, показатели, критерии и выявлены уровни художественно-графической подготовки студентов; усовершенствованы содержание, формы и методы преподавания дисциплины «Теория и практика графики», а также структуру управления педагогическим процессом художественно-графической подготовки студентов; создано инновационную методику художественно-графической подготовки будущих учителей изобразительного искусства в соответствии с требованиями Болонского соглашения.
Проведенный количественный статистический анализ результатов формирующего эксперимента показал положительную динамику в качественных уровнях художественно-графической подготовленности студентов по гностическому, праксиологическому и оценочно-регулятивному критериям. Полученные результаты свидетельствуют о том, что внедрение указанной модели в структуру и содержания профессиональной обучения студентов основам искусства графики способствовало осовремениванию методики художественно-графической подготовки будущего учителя изобразительного искусства.
The dissertation is devoted to the problem of developing and implementing a modern method of artistic and graphic training of the future teacher of fine arts in the educational process of a higher educational institution. The author analyzes the problem of artistic teacher training in the theory and practice of higher pedagogical educational institutions; the content of artistic and graphic training of the future teacher is considered; the essence and specificity of the study of the basics of graphic arts in the course "Theory and practice of graphics"; the content of the educational-cognitive and artistic and creative activities of students is substantiated. It was found out that for the effective professional formation of future teachers of fine arts, a significant pedagogical condition is the reorientation of organizational and methodical principles of artistic and graphic training based on the theory of teaching pedagogical processes. At the same time, it became clear that the method of artistic and graphic training of students in classes on academic discipline "Theory and Practice of Graphics" requires a scientific review. The organizational and methodical model of artistic and graphic training of the future teacher of fine arts is theoretically substantiated and developed. It is based on the complex of methodological provision of the educational vector "learning knowledge learning creativity" for students of higher pedagogical educational institutions; defined components, indicators, criteria, levels of artistic and graphic training of students; The content, forms and methods of teaching the discipline "Theory and practice of graphics", as well as the structure of the pedagogical process of students' graphic arts training, have been improved; an innovative method of artistic and graphic training of future teachers of fine arts was created in accordance with the requirements of the Bologna Agreement. The quantitative statistical analysis of the results of the molding experiment revealed positive dynamics in the qualitative levels of graphic and artistic readiness of students by gnostic, praxiological and evaluation and regulatory criteria. The obtained results indicate that the introduction of this model into the structure and content of the students' professional training on the basis of graphic arts helped to modernize the methodology and increase the level of artistic and graphic training of the future teacher of fine arts.