Дисертаційне дослідження присвячено проблемі розвитку креативності підлітків на інтегрованих уроках музики. У дисертації здійснена аналітика наукової літератури з питань дослідження, опрацьовані теоретико-методологічні підвалини феномена креативності, розкрито стан проблеми творчого розвитку особистості школяра-підлітка засобами мистецтва в гуманітарно-педагогічному знанні. Визначено та обґрунтовано сутність і структуру креативності учнів-підлітків у вимірах холістсько-емерджентного, особистісно-діяльнісного, праксіологічного, компетентнісного, інтегрованого та середовищного підходів. Вивчено питання інтегрованого навчання з позиції розвивального потенціалу інтегрованих уроків музики через створення евристичного художньо-освітнього середовища. Оновлено зміст методичного забезпечення інтегрованих уроків музики, спрямованих на розвиток креативності школярів-підлітків. Розроблено та теоретично обґрунтовано організаційно-методичну модель розвитку креативності підлітків на інтегрованих уроках музики. Експериментально перевірено та результативно підтверджено ефективність створеної методики, яку було впроваджено у освітній процес закладів загальної освіти країни.
Диссертационное исследование посвящено проблеме развития креативности подростков на интегрированных уроках музыки. В диссертации осуществлена аналитика научной литературы по вопросам исследования, разработаны теоретикометодологические основы феномена креативности, раскрыто состояние проблемы творческого развития личности школьника-подростка средствами искусства в гуманитарно-педагогическом знании. Определены и обоснованы сущность и структура креативности учащихся-подростков в измерениях холистическиэмерджентного, личностно-деятельного, праксиологического, компетентностного, интегрированного и образовательно-пространственного подходов. Изучены вопросы интегрированного обучения с позиции развивающего потенциала интегрированных уроков музыки через создание эвристической художественно-образовательной среды. Обновлено содержание методического обеспечения интегрированных уроков музыки, направленных на развитие креативности школьников-подростков. Разработана и теоретически обоснована организационно-методическая модель развития креативности подростков на интегрированных уроках музыки. Экспериментально проверена и результативно подтверждена эффективность созданной методики, которую было внедрено в учебный процесс общеобразовательных школ страны.
The thesis research deals with the issue of development of adolescents’ creativity in integrated lessons of music. This thesis provides the analysis of scientific literature on issues of the research, develops the theoretical and methodological basis for the phenomenon research, reveals the state of the issue of creative development of a teenage student’s personality by the means of art in a pedagogical-humanistic knowledge. It identifies and substantiates the essence and the structure of teenage student’s creativity in dimensions of kholistsko-emergentic, personal-action, praxiological, competence, integrated and environmental approaches. Researches the issues of integrated education, describes the developmental potential of integrated music lessons. The organizational and methodical pattern of the development of adolescents’ creativity in integrated music lessons was created. Organizational and pedagogical maintenance of integrated music lessons was arranged according to the research specifics. The thesis reveals the methodical support of integrated music lessons, aimed to develop teenage students’ creativity. The methods of development of teenage students’ creativity in integrated music lessons were developed and theoretically grounded. The efficiency of created methods, implemented in educational process of comprehensive schools of the country, was experimentally checked and confirmed by results.