Мета дослідження - проаналізувати стан вивчення вітчизняними і закордонними істориками проблеми місця і значення різних форм бюрократичної власності у транспортній галузі економіки Правобережної України в умовах буржуазного етапу промислової індустріалізації (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). Теорія соціально-економічного детермінізму і інтегральна теорія циклічно-висхідного цивілізаційного розвитку використані в якості методологічних засад цього дослідження. Новизна статті: вперше в українській історичній науці розглянуто опубліковані наукові роботи з історії індустріалізації транспорту Правобережної України з точки зору внеску підприємств буржуазної та бюрократичної форм власності в розвиток української транспортної системи другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Отримані результати: з’ясовані недостатня дослідженість розвитку основних видів транспорту Правобережжя та необхідність спеціальних досліджень співвідношення бюрократичного і буржуазного секторів у транспортній інфраструктурі пореформеної доби і періоду монополізації української економіки, а також – необхідність поглибленого вивчення цієї проблеми для формування оновленого цілісного бачення і розуміння соціально-економічних процесів дорадянської промислової індустріалізації в Україні.
The purpose of the study is to analyze the state of study by domestic and foreign historians of the problem of the place and importance of various forms of bureaucratic property in the transport sector of the Right Bank Ukraine in the bourgeois stage of industrial industrialization (second half of XIX - early XX century). The theory of socio-economic determinism and the integrated theory of cyclical-ascending civilizational development are used as methodological foundations of this study. Novelty of the article: for the first time in Ukrainian historical science the published scientific works on the history of industrialization of transport of the Right Bank of Ukraine from the point of view of contribution of the enterprises of bourgeois and bureaucratic forms of ownership in development of the Ukrainian transport system of second half of XIX - the beginning of XX century are considered. The results obtained: insufficient research on the development of the main modes of transport of the Right Bank and the need for special studies of the ratio of bureaucratic and bourgeois sectors in the transport infrastructure of the post-reform era and the period of monopolization of the Ukrainian economy, and the need for in-depth study economic processes of pre-Soviet industrial industrialization in Ukraine.