Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Філателія на уроці: використання поштових марок при вивченні інтегрованого курсу історії у 6 класі загальноосвітньої школи

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Потильчак, Олександр
dc.contributor.author Іщенко, Жанна
dc.contributor.author Плужник, Ольга
dc.date.accessioned 2022-02-10T13:29:00Z
dc.date.available 2022-02-10T13:29:00Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Потильчак, О. Філателія на уроці: використання поштових марок при вивченні інтегрованого курсу історії у 6 класі загальноосвітньої школи / Олександр Потильчак, Жанна Іщенко, Ольга Плужник // Світ Кліо : науковий історичний журнал / Голов. ред. О. В. Потильчак. – Київ : ТОВ "Науково-інформаційне агентство "Наука – технології – інформація", 2021. – № 4(3-4). – С. 84-111. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36384
dc.description.abstract Анотація. Мета статті полягає в комплексному аналізі інформаційних і дидактичних властивостей та можливостей сучасної української філателії як засобу та інструменту освітнього процесу під час вивчення інтегрованого курсу всесвітньої історії та історії України в 6-му класі загальноосвітньої школи. Методологія дослідження. Філателія як одна зі спеціальних галузей історичної науки нерозривно пов’язана з історією, ґрунтується на методологічних засадах, що відповідають принципам наукової об’єктивності та історизму. Для вирішення поставлених дослідницьких завдань було використано загальнонаукові методи: класифікації, аналізу та синтезу, метод ретроспекції; а також спеціальні історичні методи: історичного аналізу, проблемно-хронологічний, порівняльно-історичний, біографічний, структурно-системний та структурно-функціональний. З огляду на специфіку дослідження важливе місце відведено методам візуальної історії, а також спеціальним філателістичним методам. Навчально-методична частина роботи написана з використанням принципів і методів педагогічної науки та галузевої (історія) методики навчання. Наукова новизна. Аналіз наявного філателістичного, історичного та навчально-методичного наративу засвідчив, що, незважаючи на очевидний дидактичний потенціал та актуальність використання філателістичного матеріалу на уроках історії, досі у вітчизняній історичній науці та методиці навчання історії відсутні подібні дослідження та методичні розробки. Зображення й тексти поштових марок дають змогу розкрити чимало аспектів історичної проблематики та застосовувати дидактично адаптовані методи історичної науки в пізнавальній діяльності учнів. Візуальний контент поштових марок цілком здатен бути основою для постановки вчителем проблемного завдання, а філателістична мікромініатюра – це виразний і змістовний фактичний матеріал для аналізу, порівняння та розкриття сутності історичних фактів, подій і явищ, характеристики діяльності історичних осіб. Активне залучення філателістичних матеріалів до процесу навчання історії не лише сприятиме засвоєнню навчального матеріалу, актуалізації раніше набутих знань, але й формуванню на цій основі нових знань, умінь і навичок. Зафіксовані на поштових марках візуальні образи минулого можуть стати зручним дидактичним матеріалом на етапі актуалізації опорних знань, викладу нового матеріалу, забезпечення дидактичного супроводу навчального процесу під час повторення та закріплення вивченого на уроці матеріалу, виконання контрольних і тестових завдань. Висновки. За період 1994-2020 рр. у поштовий обіг України було запроваджено 27 випусків поштових марок, блоків і художніх маркованих конвертів, що містять візуальний і текстовий інформаційний контент, присвячений фактам, подіям і явищам давньої історії України. Високий художній рівень мініатюр, сучасне поліграфічне виконання їх та достатньо великі наклади, дають змогу говорити про доступність і можливість активного використання поштових марок та іншої філателістичної продукції на уроках інтегрованого курсу всесвітньої історії та історії України в 6 класі загальноосвітньої школи. Попри це, тематичний набір наявних вітчизняних філателістичних матеріалів не надто репрезентативний. Найдавніший період історії сучасної території України репрезентований двома поштовими мініатюрами. Практично відсутнім є філателістичний матеріал про епохи мезоліту, неоліту та бронзи. Найбільше в українській філателії відображені теми культур енеоліту на території України, зокрема трипільської культури. Цьому історичному періоду присвячено 7 поштових мініатюр як окремо, так і в блоках. Не бракує філателістичного матеріалу й по темі кочових суспільств раннього залізного віку на території сучасної України. Розподілений він украй непропорційно, із явною перевагою в бік висвітлення побуту, занять, культури, релігії та військової справи скіфських племен. Історії грецьких античних міст-держав у Північному Причорномор’ї присвячено 4 поштових мініатюри й один сюжет художнього маркованого конверта. Залежно від дидактичного завдання учні можуть працювати з філателістичним матеріалом як на уроці, так і під час самостійного опрацювання програмового навчального матеріалу в позаурочний час. Візуально-текстовий контент поштових марок може використовуватися учителем під час пояснення учням нового матеріалу, повторення та закріплення вивченого, виконання тематичних і підсумкових контрольних і тестових завдань, актуалізації опорних знань перед вивченням нового матеріалу тощо. ua
dc.description.abstract Abstract. The purpose of the article is a comprehensive analysis of informational and didactic properties and capabilities of modern Ukrainian philately, as a means and tool of the educational process in the study of an integrated course of World History and History of Ukraine in the 6th grade. Research methodology. Philately, as one of the special branches of historical science, inextricably linked with history, is based on methodological principles that correspond to the principles of scientific objectivity and historicism To solve the research tasks, general scientific methods were used: classification, analysis and synthesis, the method of retrospection; as well as special historical methods: historical analysis, problem-chronological, comparative-historical, biographical, structural-systemic and structural-functional. Scientific novelty. The analysis of the existing philatelic, historical and educational-methodical narrative showed that despite the obvious didactic potential and relevance of the use of philatelic material in history lessons. There are still no similar studies and methodological developments in domestic historical science and history teaching methods. Images and texts of postage stamps call to reveal many aspects of historical issues and to use didactically adapted methods of historical science in the cognitive activity of students. The visual content of postage stamps is quite capable of being the basis for the teacher to set a problem, and the philatelic microminiature itself is a clear and meaningful factual material for analysis, comparison and disclosure of historical facts, events and phenomena, characteristics of historical figures. Active involvement of philatelic materials in the process of teaching history will not only promote the assimilation of educational material, the actualization of previously acquired knowledge, but also the formation on this basis of new knowledge, skills and abilities. Visual images of the past fixed on postage stamps can become a convenient didactic material at the stage of actualization of basic knowledge, presentation of new material, providing didactic support of the educational process during repetition and consolidation of the material studied in class, control and test tasks. Conclusions. During the period 1994-2020, 27 issues of postage stamps, blocks, and artistic stamped envelopes containing visual and textual information content devoted to the facts, events and phenomena of the ancient history of Ukraine were introduced into the postal circulation of Ukraine. The high artistic level of miniatures, their modern printing and large enough circulation, allow us to talk about the availability and possibility of active use of postage stamps and other philatelic products in the lessons of the integrated course of world history and history of Ukraine in 6th grade. Nevertheless, the thematic set of available domestic philatelic materials is not very representative. The oldest period in the history of modern Ukraine is represented by two postal miniatures Philatelic material about the Mesolithic, Neolithic and Bronze Ages is practically absent The themes of Eneolithic cultures on the territory of Ukraine, in particular the Trypillia culture, are mostly reflected in Ukrainian philately. 7 postal miniatures are dedicated to this historical period, both separately and in blocks. There is no lack of philatelic material on the topic of nomadic societies of the early Iron Age in modern Ukraine. It is distributed extremely disproportionately, with a clear advantage in the direction of coverage of life, occupations, culture, religion and military affairs of the Scythian tribes. There are four postal miniatures and one plot of an artistically marked envelope in the history of the ancient Greek cities-states in the Northern Black Sea region. Depending on the didactic task, students can work with philatelic material both in class and during self-study of program learning material in extracurricular activities. Visual and textual content of postage stamps can be used by the teacher when explaining new material to students, repeating and consolidating what has been learned, performing thematic and final control and test tasks, updating basic knowledge before learning new material, etc. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject інтегрований курс історії ua
dc.subject поштовий блок ua
dc.subject поштова марка ua
dc.subject стародавня історія ua
dc.subject філателія ua
dc.subject урок ua
dc.subject integrated history course ua
dc.subject postage block ua
dc.subject postage stamp ua
dc.subject ancient history ua
dc.subject philately ua
dc.subject lesson ua
dc.title Філателія на уроці: використання поштових марок при вивченні інтегрованого курсу історії у 6 класі загальноосвітньої школи ua
dc.title.alternative Philately in lesson: using postage stamps in the study of an integrated history course in 6th grade of secondary school ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу