Анотація. Метою дослідження є аналіз типологічно-видового складу та інформаційного потенціалу документів із фондів Державного архіву Вінницької області (далі ‒ ДАВіО), що відображають міжконфесійні суперечності діяльності православних церков у регіоні Східного Поділля в 1920-х рр. Методологія дослідження окреслена принципами науковості, історизму, об’єктивності та системності. Автор використав методи архівної евристики, аналізу та синтезу документальних джерел. Наукова новизна. полягає у визначенні типологічно-видового складу та інформаційного потенціалу документів із фондів Державного архіву Вінницької області, що розкривають передумови, обставини, перебіг і наслідки міжконфесійної боротьби православних церков у цьому регіоні України в 1920-х рр. Окремі фонди ДАВіО містять значний масив неопублікованих документальних джерел, що стосуються релігійної ситуації на Східному Поділлі у визначений хронологічний період. Матеріали, що зберігаються в архіві, роблять можливим розкриття сутності та значення міжконфесійної боротьби, показують роль більшовицької держави загалом і місцевої влади зокрема в генеруванні та загостренні напруги в стосунках між православними конфесіями в регіоні. Зі змісту документів стає зрозумілим, що радянська влада відкрито використовувала окремі новостворені релігійні конфесії в боротьбі з традиційним Православ’ям, а підтримка «розколу» мала на меті загальне послаблення релігійного впливу в суспільстві. Надзвичайно інформативними для вивчення проблеми є матеріали протоколів засідань окружних комітетів партії більшовиків, що розкривають мету, завдання та форми боротьби з церквою, характеризують конфесійну ситуацію на Поділлі. Широкий масив документів із фондів ДАВіО становлять матеріали, що висвітлюють діяльність релігійних громад, їхні стосунки з державними органами, розкривають особливості процесу реєстрації громад. В архіві збереглися списки релігійних громад багатьох районів Вінницького, Могилівського, Гайсинського, Тульчинського округів Подільської губернії. Більшість місцевого населення належала до православних конфесій. Зміст документів засвідчує, що найбільшим впливом на вірян вирізнялися Російська православна церква (слов’янська), Українська автокефальна православна церква, Обновленська церква та Братське об'єднання парафій Української Православної Автокефальної Церкви (далі – БОПУПАЦ). Низка документів архіву характеризують ставлення партійного керівництва до окремих конфесійних об’єднань, священників, дияконів і ченців, які зазнавали найбільших утисків. Висновки. У фондах ДАВіО наразі зберігаються документи, що містять інформацію з проблеми міжконфесійної боротьби православних церков у регіоні Східного Поділля в 1920-х рр. Окреслений документальний масив охоплює матеріали про діяльність провідних православних конфесій: РПЦ, УАПЦ, обновленської церкви, БОПУПАЦ, відображають політику радянської влади щодо релігії та церкви, зокрема здійснення атеїстичної пропаганди, розпалювання міжконфесійної ворожнечі. Матеріали ДАВіО дають можливість проаналізувати релігійну палітру більшості районів Вінницької, Гайсинської, Тульчинської, Могилівської округ Подільської губернії, виникнення конфліктів на конфесійному ґрунті, позицію представників влади в цьому питанні. Документи дають змогу з’ясувати «особливе ставлення» більшовицьких діячів до старої тихонівської церкви та УАПЦ як головних противників режиму. Широко представлені матеріали, що висвітлюють питання реєстрації релігійних громад, з-поміж яких зразки установчих документів, списки засновників, статути, договори, заяви, квитанції про оплату гербового збору та ін. Ці матеріали також уможливлюють визначити соціальну належність вірян окремих церков. Частина матеріалів дає змогу простежити регламентацію життя служителів культу, а саме: порядок їх переміщення, реєстрації та обліку, порядок зречення сану тощо. У найширшому плані наявні у фондах ДАВіО документи дають можливість схарактеризувати сутність і динаміку трансформаційних процесів релігійного життя на Поділлі в 1920-х рр.
Abstract. The study aims to analyze the typological and species composition and information potential of documents from the State Archives of the Vinnytsia Region (hereinafter - SAViR), reflecting the interfaith contradictions of the Orthodox Churches in the Eastern Podillya region in the 1920s. The research methodology is outlined by the principles of scientificity, historicism, objectivity and systematicity. The author uses the methods of archival heuristics, analysis and synthesis of documentary sources. The scientific novelty is to determine the typological and species composition and information potential of documents from the funds of the State Archives of the Vinnytsia region, revealing the preconditions, circumstances, course and consequences of the interfaith struggle of Orthodox churches in this region of Ukraine in the 1920s. Some SAViR funds contain unpublished documentary sources related to the religious situation in Eastern Podillya during a certain chronological period. The materials stored in the archive allow us to reveal the essence and significance of the interfaith struggle, show the role of the Bolshevik state in general and local authorities in particular in generating and exacerbating tensions between Orthodox denominations in the region. The contents of the documents clarify that the Soviet authorities openly used certain newly formed religious denominations in the struggle against traditional Orthodoxy and that the support for the "split" was aimed at a general weakening of religious influence in society. The materials of the minutes of the meetings of the district committees of the Bolshevik Party, which reveal the purpose, tasks and forms of struggle against the church, characterize the confessional situation in Podolia are extremely informative for studying the problem. A wide range of documents from the SAViR funds are materials that cover the activities of religious communities, their relations with government agencies, reveal the features of the process of community registration. The archive contains lists of religious communities of many districts of Vinnytsia, Mohyliv, Haisyn, and Tulchyn Districts of Podil Pprovince. The vast majority of the local population testified to their affiliation with the Orthodox denominations. The content of the documents testifies that the Russian Orthodox Church (Slavic), the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church, the Renewal Church and the Fraternal Association of Parishes of the Ukrainian Orthodox Autocephalous Church (hereinafter - FAPUO) had the greatest influence on believers. Some archival documents characterize the attitude of the party leadership to certain denominations, priests, deacons and monks, who were subjected to the greatest persecution. Conclusions. The SAViR funds currently contain documents containing information on the problem of the interfaith struggle of the Orthodox Churches in the region of Eastern Podillya in the 1920s. The outlined documentary includes materials on the activities of leading Orthodox denominations, reflect the policy of the Soviet government on religion and the church, including atheistic propaganda, incitement to interfaith hatred. SAViR materials provide an opportunity to analyze the religious palette of most districts of Vinnytsia, Haisyn, Tulchyn, Mohyliv Districts of Podil Province, the emergence of conflicts on religious grounds, the position of government officials on this issue. The documents reveal the "special attitude" of Bolshevik authority to the old Tikhon Church and the UAOC as the main opponents of the regime. Materials covering the issue of registration of religious communities are widely presented. These include samples of constituent documents, lists of founders, statutes, agreements, statements, receipts for payment of the stamp duty and more. These materials also make it possible to determine the social affiliation of the believers of individual churches. Some of the materials allow us to trace the regulation of the life of ministers of worship, namely the order of their movement, registration and accounting, the order of resignation, and so on. In the broadest sense of the available SAViR funds, the documents provide an opportunity to characterize the essence and dynamics of the transformational processes of religious life in Podillya during the 1920s.