Дисертація присвячена проблемі забезпечення наступності фортепіанного навчання студентів з КНР в системі музично-педагогічної освіти України. У результаті наукових пошуків встановлено, що категорія «наступність» є: об’єктивною закономірністю, загальним законом розвитку, який уможливлює встановлення зв’язків між тим, що досягнуто людиною та її подальшим розвитком, удосконаленням на основі збереження того ціннісного, без якого неможливий рух уперед. Наступність навчання – це умова організованого, цілеспрямованого педагогічного процесу, коли відбувається ефективна взаємодія між зонами найближчого та актуального розвитку особистості. Безперервність й наступність у навчанні виступає одним із факторів забезпечення ефективності новоутворень особистості, які сприяють постійному просуванню учнів уперед на кожному з етапів навчально-виховного процесу. Наступність фортепіанного навчання студентів педагогічних університетів охоплює узагальнені закономірності мистецького навчання, органічно пов’язуючи окремі його компоненти в єдине ціле. З’ясовано особливості фортепіанного навчання в початковій та середній ланках освіти КНР та України. Визначено методичні аспекти та специфіку фортепіанного навчання у країнах, які в першу чергу пов’язані з національною філософією й менталітетом, які склалися у продовж вікової історії та нинішнім ставленням урядів цих країн до розв’язання проблем культури та освіти. Розроблено експериментальну модель наступності фортепіанного навчання студентів з КНР в системі музично-педагогічної освіти України, що включає такі складники: методологічно-цільовий, процесуально-змістовий; структурно-результативний. У роботі доведено, що впровадження експериментальної методики наступності фортепіанного навчання студентів з КНР у системі педагогічної освіти України на основі визначених педагогічних умов сприятиме позитивним змінам у рівнях виконавської компетентності студентів.
Диссертация посвящена проблеме обеспечения преемственности фортепианного обучения студентов из КНР в системе музыкальнопедагогического образования Украины. В результате научных поисков установлено, что категория «преемственность» является: объективной закономерностью, общим законом развития, который обеспечивает установление связей между тем, что достигнуто человеком и его дальнейшим развитием, совершенствованием на основе сохранения того ценностного, без которого невозможно движение вперед. Преемственность обучения – это условие организованного, целенаправленного педагогического процесса, когда происходит эффективное взаимодействие между зонами ближайшего и актуального развития личности. Непрерывность и преемственность в обучении выступает одним из факторов обеспечения эффективности новообразований личности, которые способствуют постоянному продвижению учеников вперед на каждом из этапов учебно-воспитательного процесса. Преемственность фортепианного обучения студентов педагогических университетов охватывает обобщенные закономерности художественного обучения, органично связывая отдельные его компоненты в единое целое. Выявлены особенности фортепианного обучения в начальном и среднем звеньях образования КНР и Украины. Определены методические аспекты и специфика фортепианного обучения в странах, которые в первую очередь связаны с национальной философией и менталитетом, которые сложились в течение вековой истории и нынешним отношением правительств этих стран к решению проблем культуры и образования. Разработана экспериментальная модель преемственности фортепианного обучения студентов из КНР в системе музыкально-педагогического образования Украины, которая включает такие составляющие: методологически-целевой; процессуально-содержательный; структурнорезультативный. В работе сформулированы принципы: исполнительской мобильности; взаимосвязи учебного процесса и концертной деятельности студентов; исполнительской самореализации; адаптации, определены и теоретически обоснованы педагогические условия преемственности фортепианного обучения студентов, реализация которых будет способствовать оптимизации исследуемого процесса. Для реализации целей и задач исследования определены следующие группы методов: творческие – нацелены на активизацию творческого потенциала студентов; познавательные – связанные с развитием познавательной активности, самостоятельности в учебноисполнительской деятельности; исполнительские – направлены на исполнительский развитие студентов. Среди основных форм работы отмечены: индивидуальные и групповые занятия, самостоятельная работа, концертная деятельность. Определены методологические подходы, ориентирование на значительно оптимизирует процесс преемственности фортепианного обучения студентов из Китая в системе музыкально-педагогического образования Украины: личностно-ориентированный; культурологический; деятельностный; компетентностный. В работе доказано, что внедрение экспериментальной методики преемственности фортепианного обучения студентов из КНР в системе педагогического образования Украины на основе определенных педагогических условий будет способствовать положительным изменениям уровней исполнительской компетентности студентов.
The dissertation is devoted to the problem of ensuring the continuity of piano teaching students from the PRC in the system of musical and pedagogical education of Ukraine. As a result of scientific research, it was established that the category of "succession" is: an objective law, a general law of development, which ensures the establishment of links between what has been achieved by man and his further development, perfection on the basis of the preservation of the value, without which it is impossible to move forward. Continuity of training is a condition of organized, purposeful pedagogical process, when there is an effective interaction between the zones of the closest and most actual development of the person. Continuity and continuity in learning is one of the factors of ensuring the effectiveness of new personality development, which contributes to the constant advancement of students in each of the stages of the educational process. The continuity of piano teaching of students of pedagogical universities covers the generalized patterns of artistic education, organically linking its individual components into a single whole. The peculiarities of piano learning in the primary and secondary levels of the formation of the People's Republic of China and Ukraine are revealed. The methodical aspects and peculiarities of piano learning in the countries that are primarily related to national philosophy and mentality, which have developed during the centuries-old history and the current attitude of the governments of these countries to solving the problems of culture and education, are determined. The paper formulates the principles of: performing mobility; the relationship between the educational process and the concert activity of the students; performing self-realization; The pedagogical conditions of continuity of piano teaching of students, whose implementation will contribute to optimization of the investigated process, are determined and theoretically substantiated. The following groups of methods are defined for realization of the goals and objectives of the research: creative aimed at activating the creative potential of students; cognitive associated with the development of cognitive activity, independence in teaching and performing activities; performers are aimed at the students' performance development. Among the main forms of work noted: individual and group classes, independent work, concert activities. The methodological approaches are determined, the orientation on significantly optimizes the process of continuity of piano teaching of students from China in the system of musical-pedagogical education of Ukraine: personal-oriented; culturological; active; competency The structure of the continuity of piano teaching of students from the PRC in the system of musical and pedagogical education of Ukraine is substantiated, which consists of the unity of motivational-emotional, value-creative and reflexive-activity components, criteria (motivational, creative, activity) that provide their qualitative diagnosis in the conditions of the educational the process. It has been proved that the introduction of the experimental method of continuity of piano teaching of students from the PRC in the system of pedagogical education of Ukraine on the basis of certain pedagogical conditions will contribute to positive changes in the levels of students' performing competencies.